کشت نیشکر در هفت‌تپه آغاز شد؛

افزایش ۱۰ هزار هکتاری سطح سبز مزارع نیشکر هفت‌تپه

عملیات کشت نیشکر در سطح یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه از امروز دوشنبه، ۲۹ مردادماه، آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۸۱۵۰۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۷ 21 August 2024

به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، این عملیات کشاورزی، طبق روال هرساله، از مردادماه شروع می‌شود و تا پایان شهریورماه ادامه دارد. در این بازه زمانی، کشت نیشکر به دلیل گرمای هوای خوزستان، از ساعت پنج صبح شروع و تا ساعت ۱۰ ادامه می‌یابد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، در گفتگویی، ضمن قدردانی از تلاش‌های کارگران هفت‌تپه، اعلام کرد که با کشت امسال، سطح سبز مزارع نیشکر به بیش از ۱۰ هزار هکتار افزایش می‌یابد؛ این میزان سطح سبز، زمینه‌ساز دستیابی به ظرفیت اسمی تولید شکر در این واحد نیشکری است.

دکتر عبدعلی ناصری در ادامه با اشاره به وضعیت مطلوب رشد نی‌ها و تمهیدات اندیشیده شده برای افزایش بهره‌وری، از برنامه‌ریزی برای مکانیزه‌کردن بخشی از عملیات «برداشت» نیشکر هفت‌تپه خبر داد. این اقدام، علاوه بر تسریع فرایند برداشت، امکان اتمام هم‌زمان آن با سایر واحدهای نیشکری را فراهم خواهد کرد.

وی همچنین افزود، برای افزایش بهره‌وری، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، با شروع فصل برداشت، بخشی از نی‌های برداشتی این واحد نیشکری به پنج کشت و صنعت دیگر منتقل خواهد شد تا عملیات استحصال شکر نیز به‌صورت هم‌زمان به اتمام برسد.

بر اساس این گزارش، در سال زراعی گذشته، بخشی از نی‌های برداشتی هفت‌تپه برای استحصال شکر به کشت و صنعت دهخدا منتقل شد و از امسال نیز این نی‌ها به پنج کشت و صنعت منتقل می‌شود.

پیش‌بینی برداشت ۷۰۰ هزار تُن نیشکر

با آغاز فصل کشت نیشکر، علیرضا دورباشی‌زاده، مدیرعامل کشت و صنعت هفت‌تپه نیز با حضور میدانی در مزارع و گفت‌وگوی مستقیم با کارگران، از نزدیک بر روند کشت نظارت کرد. علیرضا دورباشی‌زاده با اشاره به اهمیت این عملیات کشاورزی، بر ضرورت مدیریت دقیق و پایش مستمر مزارع برای تضمین پایداری و افزایش محصول تأکید کرد.

مدیرعامل شرکت هفت‌تپه با اشاره به برداشت نیشکر از اوایل آبان‌ماه امسال، از پیش‌بینی تولید ۷۰۰ هزار تُن نیشکر خبر داد و افزود: با اتخاذ تدابیری مانند مکانیزه‌کردن بخشی از فرایند برداشت و انتقال به‌موقع نیشکر به سایر واحدهای نیشکری، شاهد افزایش چشمگیر تولید و بهبود قابل‌توجه سودآوری شرکت خواهیم بود.

کشت قلمه‌ها عمدتاً به‌صورت دستی است؛ درعین‌حال، اخیراً نیز دستگاهی به نام «کارنده نیشکر» طراحی و ساخته شده که پس از پشت سر گذاشتن مراحل اولیه آزمایشی، حرکت صنعت نیشکر را به سمت کشت کاملاً ماشینی تسهیل خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار