اجرای بزرگترین طرح کشاورزی خوزستان در برنامه‌ هفتم توسعه کشور ترسیم شود

نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی خوزستان تاکید کرد و گفت: اجرای این طرح بزرگ کشاورزی خوزستان در برنامه هفتم توسعه کشور دیده شده است.
کد خبر: ۱۱۸۱۴۱۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳ 21 August 2024

تابناک خوزستان: مجتبی یوسفی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران خوزستان بیان کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی خوزستان یکی از طرح‌هایی است که به ایجاد اشتغال و افزایش راندمان تولید در زمینه‌های کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور در خوزستان کمک می‌کند.

وی اظهارکرد: امسال حدود ۲۰ درصد گندم کشور به همت کشاورزان خوزستانی تولید شده و این استان نقش بسزایی در تولید مواد غذایی کشور ایفا می‌کند که بر ضرورت اجرای طرح ۵۵۰ هکتاری کشاورزی استان می‌افزاید.

نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین اشکال این طرح که از سال ۷۵ وارد مراحل اجرایی شد این بود که هیچ جایگاهی در ردیف بودجه مجلس نداشت و بخشی از اقدامات نیز با دستور مقام معظم رهبری و برداشت از صندوق توسعه ملی انجام شد.

یوسفی گفت: سال گذشته برای اولین بار بعد از ۲۸ سال با پیشنهادی که در مجلس ارایه و ردیف مستقل بودجه‌ای بر اساس بند الحاقی پنج تبصره ۲ برای این طرح مهم کشاورزی در نظر گرفته شد که بر اساس آن ۲۰ درصد از سهام مالکانه توسعه نیشکر و هفت طرح جانبی آن به این طرح واگذار شود.

وی به برگزاری نشست‌های مختلف با رییس جمهور شهید و سران قوا در خصوص اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح اخیرا نیز در نشست مجمع نمایندگان با رییس جمهور مطرح و پیشنهاد شد از ظرفیت واگذاری سهام توسعه نیشکر معادل حدود ۴۰۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای این طرح که شامل تسطیح و طرح‌های جانبی است استفاده شود.

نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با اجرای این طرح، راندمان تولید برخی محصولات از ۱.۵ تا ۲ تن در هر هکتار به حدود ۵ یا ۶ تن در هکتار خواهد رسید که به کشاورز و تامین امنیت غذایی کشور کمک می‌شود.

یوسفی بر ضرورت تامین منابع مالی این طرح کشاورزی تاکید کرد و گفت: باید از ظرفیت‌های قانونگذاری و کمیسیون تلفیق برنامه و بودجه به جای نطق‌های آتشین بدون کاربرد استفاده شود.

وی تصریح کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی اکنون در برنامه توسعه هفتم که افق پنح ساله کشور را ترسیم کرده جایگاه دارد و جزو اسناد بالادستی قرار گرفته که دولت‌ها باید در بودجه سنواتی نیازهای آن را پیش‌بینی کنند.

فاز نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی دشت‌های خوزستان و ایلام، در سطح ۲۹۵ هزار هکتار در سال ۱۳۹۳ کلید خورد و در سال ۱۳۹۷ به اتمام رسید.

اجرای مرحله دوم این طرح به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم خوزستان مطرح است که اشتغالزایی فراوانی به همراه خواهد داشت.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار