رئیس جهاد کشاورزی کرمانشاه خبر داد؛

رشد ۲۶ درصدی تولید نخود طی سال جاری در کرمانشاه

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از رشد ۲۶ درصدی تولید نخود طی سال جاری در استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۸۰۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۹ 15 August 2024

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از خبرآنلاین، علی چاله‌چاله با بیان گزارشی از تولید نخود در استان کرمانشاه، اظهار کرد: در مجموع از مزارع نخود استان ۱۳۲ هزار تن نخود تولید شده است.

وی سطح زیر کشت نخود استان در سال ۱۴۰۲ _۱۴۰۳ را ۱۶۰ هزار و ۵۰۰ هکتار بیان کرد و افزود: از این سطح ۱۰۱ هزار و ۵۰۰ هکتار نخود بهاره و ۵۹ هزار هکتار نخود پاییزه انتظاری با استفاده از ارقام اصلاح شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: عملکرد نخود پاییزه انتظاری به طور متوسط هزار و ۵۰ کیلوگرم و نخود بهاره ۶۹۴ کیلوگرم است.

چاله چاله عنوان کرد: از نظر سطح کشت و میزان تولید رتبه نخست نخود کشور را در اختیار داریم.

وی با بیان اینکه توسعه کشت نخود در استان به سمت کشت نخود پاییزه انتظاری است، گفت: امسال کشت نخود پاییزه از ۴۳ هزار هکتار سال گذشته به ۵۹ هزار هکتار رسیده که از رشد ۲۶ درصدی برخوردار بوده است.

وی سپس به برنامه توسعه کشت پاییزه انتظاری نخود و مزایای کشت آن پرداخت و افزود: کشت پاییزه انتظاری نخود به دلیل مقاومت به بیماریها، برداشت مکانیزه، بهره‌مندی از بارش‌های پاییز و زمستانه و دوره رشد طولانی و عملکرد بیشتر در دستور کار توسعه کشت قرار دارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه  در ادامه با اشاره به کیفیت بالای نخود استان افزود: بخش عمده محصول جهت تأمین نیاز داخلی مصرف می‌شود و بخشی به سایر استان‌ها و بخشی هم به خارج صادر می‌شود.

چاله‌چاله ادامه داد: بیشترین سطح زیر کشت نخود استان مربوط به شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب و سنقروکلیایی است.

وی بیان کرد: ارقام پاییزه نخود استان  شامل منصور، عادل، آنا و سعید و نخود بهاره، نخود محلی بیونیج است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: میزان تولید نخود در استان در سال گذشته ۱۲۰ هزار تن بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار