مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه خبر داد؛ 

افزایش ۷۰ درصدی آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع‌طبیعی کرمانشاه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه، از افزایش ۷۰ درصدی آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۸۰۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۴ 13 August 2024

 به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، انشاالله کولانی امروز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ماه در نشست خبری در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تا به امروز در پی ۱۰۵ فقره آتش‌سوزی، ۲ هزار و ۵۷۰ هکتار از سطح منابع طبیعی استان طعمه حریق شده، که ۴۵۰ هکتار از آن جنگل، هزار هکتار مراتع و مابقی اراضی جنگلی است و دلیل این آتش‌سوزی‌ها سهل‌انگاری و خطای انسانی است.

وی افزود: آمار آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی در سطح کشور و به طبع آن استان کرمانشاه در مقایسه با سال گذشته، افزایش ۷۰ درصدی داشته است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه تصریح کرد: اختلافات قومی و قبیله‌ای و جارسوزی از دیگر دلایل آتش‌سوزی است، امسال ۲۰۰ پرونده جارسوزی از سوی جهاد کشاورزی و محیط‌زیست استان به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

کولانی از همکاری ۹۰ نفر از زنان و مردان منطقه ثلاث باباجانی در ۴۵ دقیقه در مهار آتش‌سوزی در منطقه صعب‌العبور این شهرستان سخن گفت و افزود: امسال با داشتن ۸۹۶ دمنده، ۲۰۰ دمنده دیگر هم اضافه شده که در اختیار شوراها، دهیاری‌ها و فعالان روستای قرار گرفته است.

وی در رابطه با سهم کاشت ۳۶ میلیون اصله نهال طی چهار سال در استان، عنوان کرد: سهمیه سال گذشته تولید ۲ میلیون و ۳۰۰ اصل نهال بود که سه میلیون اصله تحقق یافت.

وی با بیان اینکه امسال هم یک‌ میلیون و ۷۰۰ اصله نهال تولید شده است، اضافه کرد: ۲۱ گونه نهال از جمله اقاقیا، اکالیپتوس، اقاقیا، زبان گنجشک، ارغوان، بادام‌ کوهی در استان کشت می‌شود.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه تشریح کرد: استان کرمانشاه حدود یک‌ میلیون و ۶۳ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی دارد که از این میزان ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و حدود یک‌میلیونی و ۱۲۷ هزار هکتار مرتع تشکیل شده است.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به اعتبارات منابع طبیعی داشت و افزود: اعتبارات سال گذشته ۱۴۰ میلیارد تومان بوده و امسال ۱۵۳ میلیارد تومان است که ۱۲۰ میلیارد از آن به بخش آبخیزداری اختصاص دارد.

وی با اشاره به انجام مطالعات طرح‌های آبخیزداری در ۹۷۵ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی، افزود: این مطالعات در ۶۷۰ هزار هکتار اجرایی شده است که استحصال و نفوذ آب در این سطح ۳۵۵ میلیون متر مکعب بوده است.

کولانی به نقش مهم آبخیزداری در حفاظت و کاهش فرسایش خاک اشاره و بیان کرد: سالانه ۱۲ هزار تن فرسایش خاک داریم که با اقدامات صورت گرفته از فرسایش هشت تن جلوگیری می‌شود.

کولانی با اشاره به قرارداد ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در ۳۶۰ هزار هکتار در زمینه آبخیزداری با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) طی سه سال، خاطرنشان کرد: سالی ۱۲۰ هکتار با ۴۲۰۰ میلیارد ریال باید انجام شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: در بحث مردمی‌سازی جز استان‌های برتر کشور هستیم، بیش از ۷۰ هزار همیار طبیعت داریم که در ترویج فرهنگ منابع‌ طبیعی فعالیت دارند.

وی با اشاره به فعالیت ۴۳ تشکل سازمان مردم‌نهاد به‌صورت خودجوش با منابع طبیعی، افزود: منابع طبیعی بدون مشارکت مردم کاری از پیش نخواهد برد در این راستا سالی ۱۰ هزار نفر از جوامع محلی آموزش داده می‌شوند.

کولانی در پایان خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰۰ تعاونی جنگل، مرتع، آبخیزداری این هدف که کار را به مردم بسپاریم، داریم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار