آشتی کشاورزان کرمانشاهی با کلزا

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: تولید کلزا در زمین‌های کشاورزی استان کرمانشاه در سال زراعی جاری برای نخستین بار در چهار سال گذشته با عبور از مرز هشت هزار تن به هشت هزار و ۷۰۳ تن رسید.
کد خبر: ۱۱۷۹۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲ 07 August 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل ازایرنا، فرهاد شریفی اظهار کرد: سطح کشت کلزای استان کرمانشاه در سال زراعی گذشته ۲ هزار و ۷۷ هکتار بود که این میزان در سال زراعی جاری به چهار هزار و ۲۰ هکتار افزایش یافت.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح کشت کلزا در شهرستان های کنگاور و کرمانشاه است افزود: مقدار تولید کلزای استان در سال جاری هشت هزار و ۷۰۳ تن است که در مقایسه با تولید سال گذشته ( چهار هزار و ۵۱۳ تن ) معادل ۹۳ درصد افزایش را نشان می دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه یادآور شد: طی چهار سال گذشته این برای اولین بار است که تولید این محصول از هشت هزار تن فراتر می رود که یکی از دلایل آن اقبال کشاورزان به کشت این محصول با توجه به قیمت گذاری های وزارت جهاد کشاورزی است.

بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان ارزش کلزای تولیدی در استان

شریفی عملکرد استان در هکتار را حدود ۲ تن و ۱۶۵ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا در سال گذشته ۳۰ هزار تومان بود که امسال ۳۵ هزار تومان تعیین شده است.

وی افزود: از مجموع کلزای تولیدی، هشت هزار و ۳۸۶ تن تحویل مراکز خرید تضمینی داخل استان و کارخانه روغن‌کشی کشت و صنعت ماهیدشت شده و مقدار ۳۱۷ تن نیز توسط کشاورزان تحویل مرکز خرید استان همجوار (کردستان) گردیده است‌.

وی ارزش ریالی این حجم از تولید کلزا در استان را بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: تاکنون ۷۹ درصد بهای کلزای خریداری شده به کشاورزان پرداخت شده است.

کلزا یک محصول استراتژیک

به گزارش ایرنا، کلزا یک محصول استراتژیک در کشور محسوب می‌شود زیرا این دانه روغنی در تناوب کشت با گندم سبب تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می‌شود.

کشت مداوم گندم در زمین باعث کاهش توان افت قابل توجه میزان تولید گندم می‌شود از این رو برای جلوگیری از این روند باید محصول دیگری را در تناوب کشت گندم به عنوان کشت جایگزین در نظر داشت و بررسی‌های علمی نشان می‌دهد دانه روغنی کلزا بهترین نوع محصول در این زمینه است.

کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین می‌باشد که به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد اندک اسیدهای چرب اشباع شده همانند زیتون جزو با ارزش‌ترین روغن‌های خوراکی است؛ پروتئین موجود در کنجاله کلزا نیز در تغذیه دام و طیور استفاده می‌شود.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

این استان با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی که چهار درصد کل محصولات کشور است به یکی از قطب های کشاورزی در منطقه تبدیل شده است.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار