مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان:
ایزددوست با اشاره به اینکه عضویت در شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران محدودیتی برای عضویت در دیگر تعاونی‌ها ایجاد نمی‌کند، بیان کرد: ایجاد بستر برای مشارکت بیشتر مردم از اهداف تشکیل شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران است.
کد خبر: ۱۳۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴ 12 March 2015
به گزارش تابناک گیلان، محمود ایزددوست بعد از ظهر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی گیلان با اشاره به سهم 25 درصدی تعاون از اقتصاد کشور اظهار کرد: مهم‌ترین ابزار برای رسیدن به هدف مذکور تشکیل شرکت‌های تعاونی توسعه و عمرانی شهرستانی است.

وی به تصویب تشکیل شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران در مجلس اشاره کرد و افزود: اساسنامه شرکت‌های مذکور در هیئت دولت به تصویب رسیده است.

ایزددوست با بیان اینکه فرمانداران در تشکیل شرکت تعاونی توسعه و عمران در شهرستان‌ها همکاری بسیار خوبی دارند، تصریح کرد: تشکیل شرکت‌های مذکور طبق ماده یک قانون تاسیس شرکت‌های تعاونی به منظور توسعه بخش‌های تولیدی انجام می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان متذکر شد: تشکیل شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی این امکان را فراهم می‌کند تمام افراد حقیقی و حقوقی در فعالیت‌های اقتصادی نقش داشته باشند.

وی ادامه داد: طبق پیش‌بینی قانون اشخاصی که متولد، ساکن یا شاغل در شهرستان‌ها هستند می‌توانند با احتساب نیم درصد جمعیت شهرستان که براساس آخرین آمار سرشماری نفوذ و مسکن به تایید اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان رسیده، شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران را تاسیس کنند.

ایزددوست با اشاره به اینکه عضویت در شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران محدودیتی برای عضویت در دیگر تعاونی‌ها ایجاد نمی‌کند، بیان کرد: ایجاد بستر برای مشارکت بیشتر مردم از اهداف تشکیل شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان سرمایه اولیه برای اشخاص حقیقی را نیم درصد عنوان کرد و گفت: سهم اشخاص حقوقی پنج درصد، سهم شخص حقوقی تعاونی فراگیر ملی 10 درصد و سهم اشخاص حقوقی دولتی یا عمومی غیر دولتی 49 درصد از مجموع سهام شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران پیش‌بینی شده است.

وی با تاکید براینکه حوزه فعالیت شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران به صورت شهرستانی است، خاطرنشان کرد: شرکت‌های مذکور مجاز به فعالیت مستقل برون ‌شهرستانی نیستند تا مردم بتوانند از برکت سرمایه‌گذاری در شهرستان‌ها بهره‌مند شوند.

به گفته ایزددوست، دولت و سازمان‌های وابسته می‌توانند فعالیت‌ها، طرح‌ها، زمین‌ها و املاک قابل واگذاری در بخش‌های تولیدی، توزیعی و خدماتی در مواردی که برگزاری مزایده به صلاح نیست را با تایید یکی از کمیسیون‌ها از طریق ترک تشریفات در اختیار شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران بگذارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان به تشکیل جلسه شرکت تعاونی توسعه و عمران در شهرستان‌های رشت، سیاهکل، رودسر، لاهیجان و صومعه‌سرا در قالب شورای اداری اشاره کرد و یادآور شد: اعضای هیئت موسس در شهرستان‌های رشت، سیاهکل و رودسر انتخاب شدند.

وی از ثبت‌نام متقاضیان شرکت تعاونی توسعه و عمران به‌زودی در شهرستان‌های این استان خبر داد و اظهار کرد: دفاتری برای ثبت‌نام از متقاضیان در شهرستان‌ها تعیین شده است.

ایزددوست سرمایه اولیه شرکت تعاونی توسعه و عمران رشت طبق برآورد هیئت موسس را هفت میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: سرمایه اولیه تشکیل شرکت مذکور در شهرستان‌ها سه میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان در ادامه به مصوبه هیئت وزیران در مورد واگذاری زمین کشاورزی به متقاضیان به‌ویژه روستائیان در سال 90 اشاره کرد و گفت: سال‌های 90 و 91 تعداد هشت هزار نفر از گیلان در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت‌نام کردند.

وی با اشاره به تشکیل 14 تعاونی در سال 91، بیان کرد: 50 هکتار زمین برای فعالیت‌های کشاورزی به تعاونی‌های مذکور واگذار شده است.

ایزددوست به تاسیس 270 تعاونی توسط هشت هزار نفر متقاضی ثبت‌نام شده در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و یادآور شد: تعداد مراجعه‌کنندگان تلفنی و حضوری به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان بسیار است و تعیین تکلیف این وضعیت نیاز به همکاری دستگاه‌های مربوطه دارد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار