کد خبر: ۱۱۷۰۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲ 10 June 2024

رئیس سازمان شیلات با اشاره به جذب سرمایه‌گذاری ۳۰ همتی در دو سال گذشته در حوزه شیلات، گفت: بیش از ۹۵ درصد آورده بخش خصوصی است که نشان از ظرفیت اقتصادی و قدرت مانور صنعت شیلات دارد که در شرایط لم‌یزرع، در آب‌های شیرین، شور و بسیار شور و نامتعارف و در هر شرایطی امکان تولید وجود دارد به گزارش خبرنگارتابناک گیلان سیدحسین حسینی امروز یکشنبه ۲۰ خردادماه در آئین رهاسازی ۴۵۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهی و میگو در سواحل شمال و جنوب کشور که به صورت‌ نمادین در مصب رودخانه پل‌رود کلاچای رودسر گیلان برگزار شد، اظهار کرد: از ۴۳ گرم پروتئین حیوانی که برای غذا باید تامین شود، هم اکنون نزدیک به ۹ گرم از آبزیان است.

وی افزود: در برنامه امنیت غذایی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ برنامه تولید آبزیان در کشور ۲.۶ میلیون تن برنامه‌ریزی شده که در برنامه هفتم ۱.۸ میلیون تن است.

حسینی تصریح کرد: در زمان کوتاه ریاست محترم جمهوری در دولت مردمی و با مشارکت مردم از یک میلیون و چهارصد هزار تن با رشد ۱۴۰ هزار تن عبور کردیم و این نشان از پتانسیل و ظرفیت شیلات است.

رئیس سازمان شیلات با اشاره به اینکه یکی از اتفاقاتی که الان شاهد آن هستیم پایداری بهره‌برداری از دریا است که چند نهاده در آن مستتر است، افزود: در این راستا دانش؛ نهاده مهم در این تکنولوژی است زیرا برای هرگونه از آبزیان، بیوتکنولوژی و روش تکثیر فرق می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون در حدود ۱۸ گونه تکثیر و رهاسازی می‌شود، گفت: نزدیک به ۱۱۰ میلیارد هزینه تامین ۴۵۰ میلیون انواع آبزی از تکثیر تا رهاسازی بوده است.

حسینی با اشاره به بحث فرهنگ بازسازی ذخایر، تصریح کرد: جا دارد از صیادان و بهره‌بردارانی که با تفکر متمدنانه برای بهره‌برداری پایدار به محیط زیست احترام می‌گذارند و به تکثیر طبیعی و نیمه طبیعی کمک می‌کنند تشکر کنیم که طی همراهی با شیلات، ۵۰‌ میلیون قطعه بچه‌ماهی تولید کردند.

رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه در حوزه صید و صیادی با تمام پایداری‌هایی که اتفاق می‌افتد نهایتاً ۲۰ هزار تن صید ماهیان استخوانی داشته باشیم، تاکید کرد: استان گیلان در این زمینه از ۷۴ هزار تن تولید آبزیان ۱۱ هزار تن در حوزه صید و صیادی بوده و مابقی آن در حوزه آبزی‌پروری است.

حسینی با اشاره به سیاست‌های توسعه اقتصاد دریامحور گفت: از جمله مباحث اصلی در این حوزه بحث تسهیل ‌گری و تقنین است. تا نگاهمان از پشت به دریا؛ به نگاه رو به دریا باز نگردد نمی‌توانیم فعالیت دریا و توسعه در دریا و دریا محور را انجام دهیم.

وی افزود: در این راستا زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متعددی لازم است که بیشترین زیرساخت‌های شیلات که بعد از انقلاب در حوزه سواحل موجود است. نزدیک به ۲۲۰ حوزه تلاقی، ۷۰ بندر، در حدود ۱۲۰ اسکله و ۳۸ موج‌شکن‌ از جمله زیرساخت‌های اولیه هستند.

حسینی در تشریح اینکه چگونه می‌توانیم از دریا به عنوان پایه‌های زیستی پایدار در حوزه آبزی پروری استفاده کنیم؟ تاکید کرد: همانطور که در خانه خودمان از باغچه استفاده می‌کنیم دریا را باید به دسترس مردم برسانیم و این محقق نمی‌شود مگر اینکه پشتیبانی خشکی به دریا را توسعه بدهیم.

رئیس سازمان شیلات گفت: پرورش آبزیان در دریا یکی از برنامه‌های استراتژیک ما در حوزه تولید غذا است که علاوه بر مشارکت جامعه بهره‌بردار در حوزه تکثیر و بهره‌برداری، مشارکت خوبی در حوزه آبزی‌پروری در دریا دارند.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های استان گیلان برای ترویج آبزی مصرفی گفت: قاعدتاً اگر نتوانیم فرهنگ سازی و اشاعه فرهنگ آبزی‌مصرفی را آنگونه که شایسته است در استان‌های ساحلی و کل کشور اشاعه دهیم نمی‌توانیم ۲۵ درصد گرم پروتئین را در سفره مردم ببینیم و این رسالتی است که با ایجاد جشنواره‌ها و فستیوال‌ها در این حوزه انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان شیلات در پایان تصریح کرد: از افرادی که بتوانند هنر مصرف آبزیان را به کل کشور منتقل کنند، استقبال می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار