رییس دانشگاه ملی مهارت استان مازندران؛

دانشگاه فنی و حرفه ای به دانشگاه ملی مهارت ارتقا پیدا کرده/ارتباط بین دانشگاه و صنعت ، هدف اصلی دانشگاه ملی مهارت می باشد.

از سیاست‌های مهم دانشگاه ملی مهارت این است که ارتباط دانشگاه و صنعت به معنای واقعی برقرار شود.
کد خبر: ۱۱۸۱۲۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰ 20 August 2024

مهدی رفیعی: به گزارش خبرگزاری تابناک مازندران ، دکترحسن سلمانی تیله نویی پیش از ظهر سه‌شنبه ۳۰ مرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: دانشگاه ملی مهارت سال ۱۳۵۱ در استان مازندران تأسیس شد.
 
وی افزود:در جلسه شورای گسترش آموزش عالی از دانشگاه فنی حرفه‌ای به دانشگاه ملی مهارت تغییر نام پیدا کرد. 
 
وی ادامه داد:با این تغییرات یک معاونت صلاحیت حرفه ای به دانشگاه اضافه شده و بعنوان مرجعی برای تایید تخصص نیروی ماهر از هر دانشگاهی که فارغ التحصیل شدند برای صدور کارت مهارت می‌باشد.
 
رئیس دانشگاه ملی مهارت با بیان اینکه سابقه دانشگاه فنی و حرفه ای سابق و ملی مهارت امروز از سال ۱۳۹۰ از وزارت آموزش و پرورش منفک شده و زیر نظر وزارت علوم رفت.
 
رییس دانشگاه ملی مهارت مازندران با اشاره به وجود ۱۸۰ مرکز ملی مهارت در کشور، تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های ملی مهارت در تمامی استان‌های کشور وجود دارند که وظیفه آن‌ها نیز تربیت نیروی کارآمد ، ماهر و تکنسین است.
 
رئیس دانشگاه ملی مهارت مازندران اضافه کرد: ۱۲دانشکده با ۱۴۰۰۰دانشجو که تقریبا ۸۰۰۰دانشجوی پسر و ۶۰۰۰دانشجوی دختر می‌باشد.
 
وی ادامه داد:در دانشگاه‌های ملی مهارت استان ۱۲۷ کد رشته محل وجود دارد که از این تعداد ۹۴ کد رشته مربوط به مقطع کاردانی و ۳۳ کد رشته مربوط به مقطع کارشناسی ناپیوسته و ۵ کد رشته برای کارشناسی پیوسته نیز داریم.
 
وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از واحدهای درسی دانشجویان دانشگاه‌های ملی مهارت مازندران عملی هستند،ادامه داد : طی این مدت این دانشگاه خدمات بسیار ارزنده‌ای در حوزه تربیت نیروی کار ماهر داشته چراکه بر اساس آمار موجود بخش زیادی از فارغ التحصیلان این دانشگاه وارد بازار کار شده‌اند.
 
وی افزود : امروز با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب در کشور برای ایجاد جهش تولید همچنین به دلیل وجود فشار اقتصادی و تحریم بیگانگان و لزوم کسب توانمندی در حوزه‌های مختلف، تربیت نیروی ماهر یکی از نیازهای اساسی محسوب می‌شود و دستگاهی که توانایی انجام این مأموریت را دارد دانشگاه ملی مهارت است.
 
رئیس دانشگاه ملی مهارت مازندران تاکید کرد: اگر تربیت نیروهای دارای مهارت در دستور کار قرار بگیرد بخش عمده‌ای از مشکلات اشتغال کشور برطرف خواهد شد و این موضوع یکی از اهداف دانشگاه ملی مهارت است.
 
وی افزود: متاسفانه سرانه دانشجویی دانشگاه ملی مهارت با توجه به تربیت نیروی ماهر یک سوم دیگر دانشگاه ها می‌باشد.
 
 
دکتر سلمانی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های مهم دانشگاه ملی مهارت این است که ارتباط دانشگاه و صنعت به معنای حقیقی کلمه برقرار شود، افزود: از سال گذشته فعالیت‌هایی در راستای تحقق این امر انجام شده برای مثال تفاهم‌نامه‌هایی بین بخش‌های صنعت و دانشگاه منعقد شده است.
 
وی ادامه داد: در قانون ششم توسعه تکلیف قانونی برای موضوع مهارت این بود که ۳۰ درصد از دانش‌آموزان به سمت آموزش‌های مهارتی هدایت شوند متاسفانه  ۱۶ درصد از این امر هم محقق نشده زیرا باید مشخص شود از کارگاه و آزمایشگاه کدام مجموعه استفاده شده است، در قانون هفتم توسعه نیز هدایت ۴۰ درصد از دانش‌آموزان به سمت آموزش‌های مهارتی در دستور کار قرار گرفته که برای تحقق آن لازم است برنامه‌ریزی‌های دقیق و منظمی جهت حصول این نتیجه صورت بگیردو این دانشگاه نیز آمادگی کامل جهت محقق شدن این قانون را دارد.
 
دکتر سلمانی با انتقاد از عدم تخصیص بودجه اجتماعی نفت به این دانشگاه گفت: بودجه اجتماعی نفت یک ریال برای دانشگاه ملی مهارت مازندران اختصاص نیافته در حالیکه برای دیگر استان ها بودجه در نظر گرفته شده است.
 
رییس دانشگاه ملی مهارت مازندران در پایان گفت: در حال حاضر ۹۰ هیات علمی در دانشگاه ملی مهارت مازندران داریم و کمبود بسیار شدیدی از نظر جذب هیات علمی دانشگاه داریم و تقریباً به ۴۰۰ هیات علمی در این استان نیاز داریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار