یادداشت روز؛

توهم کار فرهنگی!

امروزه در بین فعالان فرهنگی متأسفانه می بینیم که ساعت ها وقت روزانه ی خودشون رو می ذارن پای وبگردی و شبکه های اجتماعی و به خیال خودشون دارن تو این شبکه ها کار فرهنگی می کنند.
کد خبر: ۲۷۷۰۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷ 13 August 2016

تابناک اصفهان - یادداشت میهمان: امروزه در بین فعالان فرهنگی متأسفانه می بینیم که ساعت ها وقت روزانه ی خودشون رو می ذارن پای وبگردی و شبکه های اجتماعی و به خیال خودشون دارن تو این شبکه ها کار فرهنگی می کنن و یا توهّم می زنن که با خوندن همه ی اخبار صحیح و غیرصحیح و مطالب موثق و غیرموثق رد و بدل شده در گروه های مختلف مجازی، داره به علمشون اضافه می شه و تازه به خودشون مغرور هم میشن که با این وقتی که در فضای مجازی و به خصوص این شبکه های اجتماعی عامی می ذارن، دائماً به روز هستن و اوضاع جامعه کاملاً دستشونه و به تمام مشکلات اشراف دارن! قربه الی الله!!

در حالی که بعضی از همین فعالین فرهنگی رو پای چهار تا از شبهات محکم دشمن علیه دین یا نظام اسلامی یا فرهنگ ایرانی اسلامی ما قرار بدی، می بینی که نمی تونن پاسخ بدن!!!
بنابراین به نظر می رسه از اوجب واجبات برای یک فعال عرصه فرهنگی اینه که وقت معینی رو روزانه اختصاص بده به مطالعات عمیق و جامع... بشینه کتاب بخونه... کتاب های مهم... کتاب های تحلیلیِ قوی... کتاب های تاریخی و اجتماعی و دینی...

یک فعال فرهنگی قبل از این که اصلاً دست به کاری بزنه در حوزه ی فرهنگ، باید لااقل یه دور تاریخ اسلام خونده باشه، باید به اصول و عقاید بنیادین دین اسلام اشراف داشته باشه، تا حد زیادی با آیات قرآن و کتاب های بنیادین شیعه مثل نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و ادعیه مهم شیعه آشنایی داشته باشه، باید مطالعات آماری و روانشناختی مخصوص جامعه هدف خودش رو داشته باشه (مثلاً اگه قراره جامعه هدفش، دانش آموزان دبیرستانی در فلان شهر باشه، باید بره کمی در مورد رفتارها و علایق و سلایق و خصوصیات روانی نوجوانان و فرهنگ بومیِ اون منطقه مطالعه کنه)، باید با شبهات مطرح شده در فضای اون جامعه هدف آشنایی داشته باشه، باید به موضوعات روز در اون زمینه مدنظرش، اشراف داشته باشه، باید با آسیب های رایج در زمینه کاری خودش آشنا باشه، و در کنار همه ی این ها، باید بشینه فکر کنه، راهکار ارائه بده، راهکارها و تجربیات قبلی ها رو بررسی کنه،  و خلاصه حسابی خودش رو تجهیز کنه و بعد بره فلان سِمَت فرهنگی رو متقبّل بشه یا فلان گروه یا مؤسّسه فرهنگی رو تشکیل بده...

" م.انصاری "
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار