بخشی از حقابه شهر اصفهان رهاسازی شد

شهردار اصفهان از رهاسازی بخشی از حقابه این شهر و آبگیری مادی‌ها برای کاهش تنش آبی درختان و فضای سبز اصفهان طی هفته گذشته خبرداد.
کد خبر: ۱۱۷۹۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱ 05 August 2024
به گزارش «تابناک اصفهان» به نقل از مهر، علی قاسم زاده در خصوص اقدامات شهرداری اصفهان برای جلوگیری از تنش آبی درختان و پنج هزار هکتار فضای سبز این شهر در گرمای بی سابقه تابستان امسال، اظهار داشت: برای تخصیص حقابه تاریخی شهر پیگیری کردیم و از سال گذشته برای نخستین بار، شرکت آب منطقه‌ای حقابه شهر را در چند نوبت توزیع کرد.
 
وی ادامه داد: امسال نیز آبی که هفته گذشته از سد زاینده‌رود برای آبیاری باغات کشاورزان شمال و غرب اصفهان رهاسازی شد، یک سهمیه آبی هم برای شهر اصفهان دادند که در بخشی از شهر و مادی‌های (نَهر) آن جریان و شریان پیدا کرد و فضای سبز و درختان آن مناطق تحت تأثیر آب قرار گرفت.
 
شهردار اصفهان بدون اشاره به میزان سهمیه آب رهاسازی شده، افزود: هفته گذشته آب زاینده‌رود تا پارک جنگلی ناژوان در غرب این کلان‌شهر رسید و در کانال‌های کشاورزان غرب و شمال اصفهان جریان یافت و بخشی از جریان آب هم مادی‌های شرق، غرب و شمال شهر اصفهان را پوشش داد و این حقابه شهر اصفهان بود که بخشی از آن داده شد.
 
قاسم زاده با اشاره به اینکه حقابه تاریخی شهر اصفهان و مادی‌های منشعب آن از رودخانه زاینده‌رود بالای ۷۵ میلیون مترمکعب در سال است، خاطرنشان کرد: حقابه این شهر را طی سال‌ها تخصیص ندادند، اما سال گذشته این مهم مصوب شد و به سهم‌آبی به این دیار تخصیص دادند که میزان حقابه مشخصی دارد.
 
به گفته وی، مقرر شده هر زمان برای باغات غرب اصفهان آب توزیع می‌شود بخشی از حقابه این شهر نیز رهاسازی شود و احتمال دارد در شهریور ماه امسال نیز طی یک نوبت دیگر بخشی از حقابه شهر اصفهان توزیع شود.
 
اجرای شبکه آب‌های خاکستری برای فضای سبز اصفهان
 
قاسم زاده با بیان اینکه اولویت اول ما برای حفظ فضای سبز و درختان، دریافت حقابه شهر اصفهان است، ابراز داشت: با وجود این، باید برای تأمین آب فضای سبز در شرایط خاص، آماده باشیم؛ از این رو شبکه پساب شهری یک‌مسیر جایگزین برای آبیاری است.
 
شهردار اصفهان ادامه داد: آب‌های خاکستری شهر و فاضلاب را خریداری کردیم و در تصفیه‌خانه‌ها تصفیه اولیه و ثانویه انجام می‌شود و مخازنی را در شهر پیش بینی کردیم که این آب‌های خاکستری ذخیره شود و در شبکه آب‌های خاکستری برای آبیاری فضای سبز اصفهان توزیع شود.
 
قاسم زاده اضافه کرد: اصفهان بی تردید نخستین شهری است که دارای ۲ شبکه آبیاری می‌شود؛ یک شبکه برای آب شرب و بهداشت مردم و یک شبکه آب‌های خاکستری که برای نگهداری فضای سبز در حال اجرا است.
 
پنج هزار هکتار فضای سبز و حدود ۳۰۰ کیلومتر مادی این کلان‌شهر به دلیل خشکاندن زاینده‌رود و تخصیص نیافتن حقابه‌ها، از حیث آبیاری شرایط نامناسبی دارد.
 
بنا بر مطالعات صورت گرفته و بر اساس اسناد تاریخی فضای سبز اصفهان به طور ایده‌آل سالانه به ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد و میزان مطلوب آن ۵۶ میلیون متر مکعب است، اما کمتر از این میزان حقابه برای فضای سبز این شهر تحقق پیدا می‌کند.
 
سرانه فضای سبز اکولوژیک این شهر ۲۸ مترمربع و سرانه فضای سبز تفرجگاهی سه مترمربع به ازای هر نفر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار