سه خانه تاریخی در نایین مرمت می شود

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نایین گفت: سه خانه ثبت شده در فهرست آثار ملی واقع در بافت تاریخی نایین مرمت می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۰۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳ 13 August 2024

به گزارش «تابناک اصفهان» به نقل از ایرنا، محمود مدنیان در این باره افزود: ۲ خانه‌ تاریخی صفایی و خواجه با مشارکت میراث فرهنگی و مالکان و خانه امینیان توسط میراث فرهنگی مرمت می‌شوند.

وی گفت: دلیل مشارکت میراث فرهنگی در مرمت خانه‌های صفایی و خواجه، ثبت ملی بودن این ۲ اثر است.

مدنیان افزود: اعتبار مرمت ۲ خانه تاریخی صفایی و خواجه برای هر اثر چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بوده و هم‌اکنون تامین شده است.

مدنیان گفت: الگوی خانه صفوی – قاجاری صفایی از معماری سنتی کویر پیروی می‌کند و شامل حیاط مرکزی، ۲ ایوان بلند، بادگیر و معماری گودال باغچه‌ای است و خانه خواجه نیز به صورت حیاط مرکزی بنا شده و با ۲ بادگیر، پایاب و هفت اتاق متعلق به دوران صفوی است.

وی اضافه کرد: خانه امینی نیز با معماری صفوی _ قاجاری به سبک حیاط مرکزی بنا شده است و از لحاظ ساختاری به مسجد بابا عبدالله نایین پیوند دارد.

مدنیان تصریح کرد: آسیب‌هایی به دلیل هم پیوندی ساختار این ۲ بنا به گنبد مسجد بابا عبدالله وارد شده بود که به همین جهت مالک خانه امینی جهت تعمیرات و مرمت هر ۲ اثر، هشت سال پیش مالکیت خانه امینی را به میراث فرهنگی نایین داد.

به گزارش ایرنا، شهرستان نایین حدود یکهزار و ۲۰۰ اثر تاریخی و حدود ۹۹ اثر ثبت شده ملی دارد و از بافت‌های تاریخی با ارزش و جاذبه‌های طبیعی برخوردار است.

این شهرستان در ۱۴۰ کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار