۳۶۵ روستای اصفهان با تانکر آبرسانی می‌شوند/خزان درختان در تابستان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: هم اینک به دلیل خشکی چاه‌ها و نبود امکان تامین آب، برای مردم ۳۶۵ روستا در این استان با تانکر آبرسانی می شود.
کد خبر: ۱۱۷۶۴۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹ 20 July 2024

به گزارش «تابناک اصفهان» به نقل از مهر؛ منصور شیشه فروش با اشاره به ماندگاری الگوی گرم تابستانی همراه با افزایش ۲ تا سه درجه‌ای دما، اظهار داشت: گرما در طول روز و همچنین افزایش دمای کمینه‌ها وخیزش کانون‌های گرد و غبار تا پایان مرداد ماه ادامه خواهد داشت و بر همین اساس به هموطنان توصیه می‌شود که در مصارف آب و برق صرفه‌جویی کنند.

وی خاطرنشان کرد: هم اینک برای مردم ۳۵۶ روستای استان اصفهان به دلیل خشکی چاه‌ها و نبود امکان تأمین آب، با تانکر و به صورت سیار آبرسانی می‌شود و این در حالی است که حتی روستاهایی که در مناطق غرب و در محدوده سد زاینده رود قرار دارند فاقد منابع آب پایدار هستند.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، ساکنان روستاهای شهرستان‌های فریدون‌شهر، چادگان، بویین میاندشت و فریدن در مناطق غرب استان و نیز شهرستان‌های شرق و شمال جنوب و مرکز استان مانند اردستان، نائین، کاشان، شرق اصفهان، سمیرم و شهرضا، دهاقان، جرقویه، کوهپایه، هرند، ورزنه و نجف آباد به علت افزایش دما با کمبود آب مواجه شدند.

شیشه فروش افزود: کاهش فشار آب نیز در نقاط شهری از جمله بخشی از مناطق کلان‌شهر اصفهان، چادگان، خورو بیابانک، ورزنه، انارک و جندق نائین، فریدن، سمیرم، دهاقان و بسیاری از مناطق دیگر استان به ویژه در روزهای پایان هفته مشهود است.

وی ادامه داد: این در حالی است که بر اساس سرانه مصرف، مردم استان اصفهان کمترین مصرف آب در کشور را دارند.

خزان درختان در تابستان و تنش آبی ۱۶ هزار هکتار باغ

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه افزایش دما و خشکی رودخانه زاینده رود بر شدت آثار کم آبی در بخش شرب، کشاورزی و فضای سبز افزوده است، گفت: خزان زودرس درختان در شهرها و روستاهای مسیر زاینده رود و نیز در حاشیه رودخانه و مادی‌های (نَهرهای) شهر اصفهان به طول ۳۰۰ کیلومتر رخ داده که این‌ها به طور عمده درختان کهن و چند ساله هستند و نیز درختان کمربند فضای سبز شرق اصفهان و ناژوان به علت نبود جریان آب در رودخانه، افت سطح آب چاه‌ها و تغییر کیفی منابع آب زیر زمینی دچار برگ ریزان، تنش آبی و آسیب پذیر شدن در برابر آفات شدند.

شیشه فروش با اشاره به اینکه سقوط درختان با وزش باد افزایش یافته است، اظهار داشت: نزدیک به ۱۶ هزار هکتار از باغات مثمر باغداران در حوضه زاینده رود و دیگر مناطق استان نیز به علت نبود جریان آب در رودخانه زاینده رود و خشکی و کم آبی چاه‌ها و چشمه‌ها و قنوات در معرض تنش آبی قرار دارد.

وی تاکید کرد: لازم است وزارت نیرو برای نجات زاینده رود و رفع مشکلات کم آبی استان اصفهان نیز اقدام اساسی کند زیرا هنوز طرح‌های مطالعه شده از جمله تأمین پایدار اب شهرستان‌های غرب اجرایی نشده و مصوبات شورای عالی آب مبنی بر ممنوعیت بارگذاری جدید در زاینده رود و جلوگیری از برداشت‌های بی رویه در بالا دست زاینده رود توسط وزارت نیرو اجرایی نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: اعمال مدیریت یکپارچه زاینده رود و تأمین حقابه های قانونی و زیست محیطی، کشاورزی و فضای سبز در زاینده رود مطابق با طومار شیخ بهایی و احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی از مطالبات استان از وزارت نیرو است.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از اثرات و خسارات جبران ناپذیر کم آبی و خشکی رودخانه، فرونشست زمین، خیزش کانون‌های گرد وخاک و خشکی اشجار و باغات بایستی اقدامات جدی با تخصیص اعتبارات و اجرای طرح‌های تأمین آب و افزایش توان تولید برق توسط وزارت نیرو در بخش آب و برق اجرایی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار