«یان چشمه» از سنگ‌نگاره‌های محوطه باستانی «تیمره» ثبت ملی شد

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلپایگان گفت: سنگ‌نگاره‌های محوطه تاریخی «یان چشمه» در منطقه غرقاب این شهرستان با مساحت بالغ‌ بر ۱۶ هکتار ثبت ملی شد.
کد خبر: ۱۱۸۰۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶ 15 August 2024

به گزارش «تابناک اصفهان» به نقل از مهر، مصطفی قانونی اظهار داشت: محوطه تاریخی یان چشمه از مناطق کوهستانی غرقاب گلپایگان با مساحتی بالغ‌بر ۱۶ هکتار از محوطه‌های تاریخ و تمدن نقوش صخره‌ای تیمره است که باگذشت قرن‌ها در بستر طبیعی خود باقی‌مانده است.

وی ادامه داد: در این منطقه تاریخی نقوش بی‌شماری از دست کنده‌ای انسانی وجود دارد که موجب اهمیت این تمدن شده است، بر همین اساس و با همکاری انجمن دوستداران و حافظان میراث‌فرهنگی تیمره و فعالان و پژوهشگران محلی در سال ۱۳۹۷ مقدمات تهیه پرونده ثبت این اثر تاریخی در اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گلپایگان آغاز و پس از تکمیل پرونده ثبتی و ارسال آن به واحد ثبت آثار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و طی مراحل قانونی، این محوطه تاریخی به شماره ۳۴۰۸۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

قانونی افزود: منطقه تاریخی تیمره که در خط الراس سه استان مرکزی، اصفهان و لرستان در مسیر رودخانه انار بار به طول حدود ۳۰۰ کیلومتر، دارای پهنه‌ای از تمدن سنگ‌نگاره و نقوش صخره‌ای است که در سنوات گذشته نیز یک تپه و یک محوطه تاریخی دیگر در این منطقه به ثبت ملی رسیده است.

به گفته وی، «یان چشمه» یکی از غنی‌ترین محوطه‌های سنگ‌نگاره‌ای «تیمره» از لحاظ تکثر آثار و نقوش است.

شهرستان گلپایگان با ۳۰ اثر ثبتی و تمدن سکونت‌گاهی در شمال غربی استان اصفهان قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار