مطالعات آبخیزداری در ۳۱۷ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی اصفهان انجام شد

معاون اداره کل منابع طبیعی اصفهان از اجرای طرح‌های مطالعات آبخیزداری در ۳۱۷ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی این استان در یک سال اخیر خبر داد.
کد خبر: ۱۱۸۰۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶ 15 August 2024

به گزارش «تابناک اصفهان» به نقل از ایرنا، حسین یاری اظهار کرد: طرح‌های مطالعات آبخیزداری مذکور شامل چهار طرح استانی و سه طرح ملی و با هزینه ٣۵ میلیارد ریال بوده است.

وی اضافه کرد: طرح‌های مورد نظر در هفت شهرستان مشتمل بر نایین، نجف آباد، اردستان، تیران و کرون، کوهپایه، هرند و کاشان اجرا شد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی اصفهان خاطرنشان کرد: نهادهای بالادستی بر اساس برنامه هفتم توسعه یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار مطالعات آبخیزداری برای استان اصفهان در نظر گرفته اند که اجرای کامل آن به تخصیص اعتبارات به موقع نیاز دارد.

یاری تصریح کرد: هزینه اجرای طرح‌های مطالعاتی در حوزه آبخیزداری بر اساس نوع اراضی مانند کوهستانی یا دشت‌ متفاوت است اما به‌طور میانگین برای هر هکتار باید ۲۵۰ هزار ریال تخصیص یابد.

وی یادآور شد: مطالعات، پیش نیاز پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری است بنابراین دقت بیشتر و افزایش آن سبب اجرای هدفمند و موثرتر پروژه‌ها می‌شود.

آبخیزداری (Watershed Management) علم و هنر برنامه‌ریزی مُستمر و اجرای اقدامات لازم برای مدیریت منابع عرصه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثر منفی در منابع آب و خاک است که می‌تواند بصورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.
استان اصفهان با ۲۹ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل (معادل چهار درصد)، ۶ میلیون هکتار را مرتع (معادل ۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار را بیابان (معادل ۳۲ درصد) تشکیل می دهد.
برنامه هفتم توسعه (از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶) با هدف حصول به پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت، یکی از اسناد مهم برای ورود به گام دوم انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار