مهار 80 درصد روان آب‌ها و سیلاب‌ها در فریدونشهر

با اجرای طرح‌های آبخیزداری در شهرستان فریدونشهر، ۸۰ درصد روان آب‌ها و سیلاب‌ها در این شهرستان مهار شده است.
کد خبر: ۱۱۰۲۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴ 24 April 2023

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فریدونشهرگفت: تاکنون بیش از ۵۰۰ سازه آبخیزداری شامل آب بند و سد‌های کوچک خاکی، سنگی ملاتی و گابیونی برای ذخیره روان آب‌ها و جلوگیری از وقوع سیلاب در این شهرستان ساخته شده است.

علی رحیمی با بیان اینکه هم اکنون ۹۰ درصد حوزه‌های آبخیزداری شهرستان فریدونشهر دارای مطالعات تفصیلی و سنواتی هستند افزود:در چند سال اخیر با بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه صد‌ها طرح مدیریتی، بیولوژیکی و آبخیزداری باهدف ذخیره سازی روان آب‌ها، کنترل سیلاب‌ها، جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش نفوذ پذیری آب در سفره‌های زیرزمینی شهرستان اجرا شده است.

وی میانگین بارش سالانه نزولات جوی شهرستان فریدونشهررا بیش از ۵۵۰ میلیمتراعلام کرد و گفت: از آبی که پشت سیل بند‌ها ذخیره می‌شود برای سیراب کردن زمین‌های کشاورزی و همچنین پرورش آبزیان استفاده می‌شود.

سیامک اسفنانی کارشناس آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فریدونشهر نیز گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان فریدونشهرکه یکی از سرشاخه‌های اصلی سه سد مهم کشور، زاینده رود، کارون و دِز است، ساخت سازه‌های آبخیزداری در این شهرستان نقش مهمی در کاهش ورود رسوبات ناشی از فرسایش خاک به این سد‌ها دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار