زوار مراقب گزش مار و عقرب باشند

کارشناس حیات وحش محیط زیست کرمانشاه با توصیه به زوار در خصوص مراقبت از گزش مار و عقرب در مناطق گرمسیر، بهترین راهکار پیشگیری را استفاده از اسپری‌های دورکننده حشرات دانست.
کد خبر: ۱۱۸۰۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹ 17 August 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، سیامک اسماعیلی با اشاره به تردد زوار اربعین در مناطق گرمسیر مرزی و احتمال وجود برخی گزندگان از جمله مار و عقرب، به زوار توصیه کرد مراقب گزیدگی باشند.

وی مهمترین گونه‌هایی که در مناطق گرمسیر مرزی را مار و عقرب اعلام کرد و افزود: در عمده موارد این گونه‌ها در حالت عادی خطری برای انسان محسوب نمی‌شوند، مگر اینکه احساس خطر کنند و افراد به صورت سهوی و یا عمدی به آنها نزدیک شوند.

اسماعیلی تاکید کرد: در بسیاری از مواقع این گونه‌ها زیر سنگ‌ها وجود دارند و توصیه می‌شود افراد زیر سنگ‌ها را دست نزنند.

کارشناس حیات وحش محیط زیست کرمانشاه با بیان اینکه وقتی وزش باد زیاد است عقرب‌ها بیشتر بیرون می‌آیند، یادآور شد: اکثر این گزندگان در ساعات خنکی مانند غروب و شب بیرون می‌آیند و باید در این ساعات مراقبت بیشتری کرد.

وی اظهار کرد: در نقاطی که سایه هستند و یا در نزدیکی آب‌ها قرار دارند نیز خطر وجود گزندگان در آنجا بیشتر است.

کارشناس حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد مارها غیرسمی و نیمه سمی بوده و نیش آنها کشنده نیست، تاکید کرد: نیش عقرب نیز به طور معمول مرگ‌آور نیست.

وی توصیه‌هایی برای پیشگیری از گزش مار و عقرب به زوار داشت و افزود: استفاده از اسپری‌ها و مواد دور کننده حشرات برای جلوگیری از گزش عقرب و مار مفید است. همچنین مواد بودار دیگر نیز از جمله برخی انواع سوخت برای دور کردن گزندگان مناسب است.

اسماعیلی با بیان اینکه افراد بعد از گزش گزندگان و خصوصاً مار دو ساعت فرصت دارند خود را به مراکز درمانی برسانند، افزود: توصیه می‌شود در حد امکان ظاهر گزنده خصوصاً مار در ذهن فرد بماند تا بتوان متناسب با نوع گونه، ‌پادزهر آن را دریافت کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار