صادرات فرش تمام‌ابریشم خراسان شمالی از طریق واسطه به بازارهای اروپایی

مدیر اداره فرش اداره کل صمت خراسان شمالی از صادرات فرش‌های دو رویه تمام‌ابریشم دویدوخ که منحصراً در این استان تولید می‌شود، از طریق واسطه به بازارهای اروپایی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۸۱۲۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴ 20 August 2024
به گزارش «تابناک خراسان شمالی» به نقل از ایسنا، تازیکی با اشاره به اینکه فرش‌های تمام‌ابریشم دویدوخ توسط زنان مرزنشین خراسان شمالی در شهرستان مرزی راز و جرگلان بافته می‌شود، اظهار کرد: فرش‌های دویدوخ صادراتی هستند و قبل از اعمال تحریم‌ها، مشتری در منطقه حاضر می‌شد و سفارش لازم را ارائه می‌داد، اما بعد از اعمال تحریم‌ها، سفارش‌ها از طریق واسطه داده می‌شود، سپس فرش‌ها از طریق واسطه به کشور‌های عربی ارسال و بعد به بازار‌های اروپایی وارد می‌شود.
 
به گفته وی، همچنان بافت این فرش در استان و صادرات آن ادامه دارد، اما از طریق واسطه‌ها کار انجام می‌شود.
 
تازیکی ادامه داد: پیگیری‌ها در این استان در حال انجام است تا صدور شناسنامه فرش از امسال در استان انجام شود و تولیدکنندگان مجبور به رفت و آمد به شهر‌هایی مانند مشهد نشوند.
 
وی با بیان اینکه فرش تمام‌ابریشم دویدوخ به ثبت ملی رسیده است، گفت: ثبت جهانی این فرش امسال نیز در دستور کار قرار دارد.
 
وی افزود: ماهانه در این استان ۵۰۰۰ مترمربع فرش دستباف تولید می‌شود که حدود ۱۰۰۰ متر مربع از آن فرش دو رویه تمام‌ابریشم دویدوخ است. این فرش در حدود ۵۰۰ کارگاه تولید می‌شود و حدود ۱۰۰۰ نفر در استان در تولید این فرش نقش دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار