تولید ۶۱ تن بذر پیاز در خراسان شمالی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۶۱ تن بذر پیاز از سطح کشتزارهای این استان تولید شد که علاوه بر تامین نیاز استان به سایر نقاط کشور نیز ارسال می شود.
کد خبر: ۱۱۷۹۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳ 06 August 2024
به گزارش «تابناک خراسان شمالی» به نقل از ایرنا، محمدمحمدزاده اظهار کرد: اکنون در بذر پیاز مورد نیاز کشتزار‌های این استان به خودکفایی رسیده ایم و همچنین بخشی از بذر مورد نیاز کشور را نیز تامین خواهیم کرد.
 
وی افزود: سالانه بیش از یکهزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزار‌های این استان زیر کشت پیاز می‌رود که ۱۵ تن بذر برای این سطح مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: سالانه بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تن پیاز در استان تولید می‌شود.
 
وی گفت: میانگین عملکرد تولید پیاز در کشور ۴۲ تن در هکتار است که این رقم در خراسان شمالی با ۱۰ تن افزایش متوسط برداشت، ۵۲ تن در هکتار است.
 
محمدزاده تصریح کرد: عمده کشت پیاز در کشتزار‌های این استان از بهمن به صورت بذری و از اواخر فروردین به صورت نشاء ریشه‌لخت کشت می‌شود.
 
وی خاطر نشان کرد: پیاز بذری نیز از اواسط آبان ماه در سطح اراضی استان کشت خواهد شد و در مرداد ماه نیز برداشت می‌شود و بخشی از کشاورزان در این زمنیه پیشرو هستند و به صورت دانش بنیان وارد کار شده اند.
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ارقام پیاز قابل کشت در این استان را شامل زرد یا طلایی، سفید یا استرلینگ و رقم قرمز یا آذرشهری عنوان کرد و افزود: ۸۷ درصد پیاز کشت شده در استان متعلق به رقم زرد است و این رقم به علت وزن مناسب، خاصیت ماندگاری دارد.
 
وی در خصوص مشخصات فنی و ظاهری پیاز زرد گفت: این رقم رشد خوبی دارد، دارای پوست چندلایه، اندازه متوسط و طعمی ملایم است که خاصیت انبارمانی زیادی دارد.
 
محمدزاده گفت: رقم سفید یا استرلینگ که سطح زیرکشت آن حدود ۱۰ درصد کشتزار‌های استان را شامل می‌شود، عمدتا در مازندران و گلستان به فروش می‌رسد و رقم قرمز یا آذرشهری نیز که عملکرد آن در مقایسه با دو رقم دیگر کمتر است، مزه تندتری دارد و در سال‌های گذشته قسمت عمده آن به کشور‌های عربی از جمله عمان و هند صادر شده است.
 
وی گفت: رقم قرمز یا آذرشهری بیشتر در شهرستان جاجرم، گرمه و مانه و سملقان کشت می‌شود و سطح زیر کشت آن حدود سه درصد کل مزارع پیاز استان را شامل می‌شود.
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: بیشترین سطح زیر کشت پیاز در استان مربوط به شهرستان مانه و سملقان است.
 
وی اظهار کرد: علاوه بر سهم سرانه استان، پیاز مازاد در منطقه تولید می‌شود که به دلیل قابلیت انبارمانی مناسب در دیگر استان‌ها به فروش می‌رسد و مقداری نیز در کارخانه‌های کالباس سازی فرآوری می‌شود.
 
خراسان شمالی با تولید سالانه ۱۶۰ و حتی تا ۱۸۰ هزار تن پیاز در سطح کشور از نظر جایگاه تولید رتبه هفتم را دارد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار