سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در میان بانوان خراسان‌شمالی است

مدیرگروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی گفت: سرطان پستان شایع ترین سرطان بین بانوان استان است که با وجود افزایش روند شیوع آن در صورت تشخیص زودرس درمان پذیر است.
کد خبر: ۱۱۸۰۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸ 13 August 2024
به گزارش «تابناک خراسان شمالی» به نقل از ایرنا، روح الله یزدانی اظهار کرد: سرطان‌های معده، پوست، مری و روده بزرگ در رتبه بعدی بیشترین نوع سرطان در میان بانوان خراسان شمالی قرار دارند.
 
وی با اشاره به باور‌های غلط جامعه در حوزه درمان سرطان، گفت: هر قدر سرطان دیرتر تشخیص داده شود، درمان و کنترل آن گران‌تر و کم اثرتر است بنابراین هر میزان در حوزه پیشگیری سرطان سرمایه گذاری کنیم، اثربخشی بالاتری خواهد داشت.
 
یزدانی افزود: در بیشتر سرطان‌ها به ازای یک ماه تاخیر میزان مرگ ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت، اما در مورد سرطان پستان به ازای هر هزار بیمار مبتلا، تاخیر یکماهه ۱۰ مورد به موارد مرگ و میر اضافه می‌کند.
 
مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: سه تا ۶ ماه تشخیص و درمان زودتر به حیات بیمار بسیار کمک می‌کند بنابراین نباید اقدامات تشخیصی و درمانی سرطان را به تاخیر انداخت.
 
وی با اشاره به ارائه خدمات رایگان غربالگری و تشخیص سرطان در مراکز بهداشتی خراسان شمالی، گفت: مراکز بهداشتی، درمانی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی استان برای افرد بالای ۳۰ سال غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان پستان، سرطان دهانه رحم و سرطان روده بزرگ را انجام می‌دهند.
 
یزدانی افزود: بیماران چنانچه نیاز به پیگیری و ارجاع به مراحل بالاتر داشته باشند هماهنگی‌ها و راهنمایی‌های لازم در این زمینه انجام می‌شود.
 
وی تصریح کرد: بانوان استان می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی محل سکونت خود از خدمات غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان بهره‌مند شوند.
 
شناسایی ۹ مورد مبتلای بدخیم سرطان پستان
 
مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی پفت: ۱۳ هزار و ۳۰۵ نفر از زنان در گروه سنی ۳۰ تا ۶۹ سال از نظر سرطان پستان در پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت توسط ماما‌ها ارزیابی و تعداد ۹ نفر موارد بدخیم شناسایی شدند.
 
وی ادامه داد: همچنین ۱۰ هزار و ۴۴۱ نفر از زنان در گروه سنی ۳۰ تا ۵۹ سال از نظر سرطان دهانه رحم مورد ارزیابی قرار گرفتند و چهار مبتلای بدخیم شناسایی شدند.
خراسان شمالی روی کمربند سرطان قرار دارد که از شمال ایران و از استان‌هایی همچون گلستان آغاز شده و تا شمال چین ادامه دارد و به همین دلیل آمار برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان دستگاه گوارش در آن از میانگین کشور بیشتر است و روند افزایشی دارد.
 
این استان حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در نواحی روستایی سکونت دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار