طلایی‌ترین رکورد گندم در خراسان شمالی

خرید تضمینی گندم در خراسان شمالی امسال رکورد زده و تاکنون بیش از ۱۲۴ هزار تن از این محصول کشاورزان به دولت تحویل داده شده است و نوید سالی خوب را می دهد.
کد خبر: ۱۱۷۶۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰ 22 July 2024

به گزارش «تابناک خراسان شمالی» به نقل از ایرنا؛ دانه‌های طلایی گندم با دستان کشاورزان پرتلاش و سختکوش خراسان شمالی در حال برداشت و عرضه به دولت است تا با رسیدن به خودکفایی در تولید این محصول، آسودگی خیال از امنیت غذایی برای مردم رقم خورد.

خرید تضمینی محصول گندمکاران خراسان شمالی از ۱۷ خردادماه آغاز شده و بر اساس اعلام مسوولان، این استان جزو ۱۰ استان برتر در زمینه افزایش میزان خرید تضمینی این محصول است.

امسال گندم کاران خراسان شمالی حدود ۶۴ درصد بیش از مدت مشابه پارسال، محصول خود را به دولت عرضه کردند. هرچند کشاورزان نرخ تضمینی خرید گندم را مناسب نمی دانند و انتظار دارند تا این نرخ افزایش یابد اما این نرخ نسبت به سال های گذشته، شرایط بهتری را برای تولیدکنندگان این محصول ایجاد کرده است.

امسال سطح زیر کشت گندم دیم در خراسان شمالی ۹۶ هزار و ۵۰۰ هکتار و سطح کشتزارهای گندم آبی ۴۶ هزار و ۲۴۰ هزار هکتار است و پیش بینی می‌شود گندم کاران استان بیش از ۱۵۰ هزار تن محصول خود را به دولت تحویل دهند.

قوت غالب مردم خراسان شمالی نان است از این رو تولید و ذخیره سازی گندم اهمیت بسیاری در امنیت غذایی این استان دارد و بر اساس اعلام مسوولان، اکنون وضعیت ذخیره سازی این محصول مناسب است.

تدابیر لازم در استان برای تسهیل در فرآیند خرید گندم اندیشه شده و آمادگی های لازم در مراکز خرید گندم وجود دارد. اکنون کار خرید گندم در ۲۶ مرکز شهرستان های مختلف در حال انجام است و این اقدام تا پایان شهریورماه تداوم دارد و کشاورزان می توانند گندم مازاد بر مصرف خود را به قیمت تضمینی به دولت تحویل دهند.

ظرفیت ذخیره سازی گندم در این استان از میزان تولید گندم بیشتر است در استان تنها ظرفیت ذخیره سازی دولتی، مربوط به سیلوی شهید سلیمانی بجنورد است که ظرفیت آن مناسب است. کارخانجات آرد سازی استان هم شامل ۶ مرکز ذخیره سازی است که در مجموع ۳۲۳ هزار تن ظرفیت ذخیره سازی گندم در این استان فراهم است.

بیشترین میزان خرید گندم در استان در سال ۹۵ رقم خورد به طوری که در آن سال بیش از ۲۲۵ هزار تن از این محصول خریداری شد.

طلایی‌ترین رکورد گندم در خراسان شمالی

افزایش حدود ۶۴ درصدی خرید گندم

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: تاکنون ۱۲۴ هزار و ۴۲۹ تُن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان به صورت تضمینی خریداری شده است و این رقم حدود ۶۴ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.

احمد نامور با اشاره به روند افزایشی خرید تضمینی گندم در استان گفت: گندم کاران استان تاکنون محصول را خود به ارزش ۲۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به دولت تحویل داده اند که البته هنوز وجوه آن به این تولیدکنندگان پرداخت نشده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: این میزان گندم در قالب ۲۴ هزار و ۷۰۷ محموله گندم از ۹ هزار و ۵۱۱ کشاورز خریداری شده است و اکنون ۲۶ مرکز فعال در استان عملیات خرید تضمینی گندم را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه اکنون تمامی مراکز در استان بازگشایی شده است و عملیات خرید تضمینی گندم در آن انجام می شود خاطرنشان کرد: نرخ خرید تضمینی گندم امسال به ازای هر کیلوگرم از این محصول ۱۷۵ هزار ریال است و دولت تلاش دارد تا وجوه مربوط به خرید گندم در کوتاه‌ترین زمان به حساب این کشاورزان واریز شود.

نامور با بیان اینکه پیش بینی می شود، امسال گندم کاران استان بیش از ۱۵۰ هزار تن محصول خود را به دولت تحویل دهند افزود: فرآیند پرداخت وجه گندم خریداری شده همانند سال های گذشته از سوی دولت تعیین و پس از تامین منابع مالی به حساب کشاورزان واریز می شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی افزود: تمامی مراکز خرید استان ملزم به ارایه فهرست روزانه به بانک عامل هستند تا به محض تامین منابع مالی وجه گندم خریداری شده به حساب کشاورزان واریز شود.

طلایی‌ترین رکورد گندم در خراسان شمالی

پیگیری برای پرداخت مطالبات گندمکاران

پرداخت نشدن وجوه مربوط به خرید گندم، کشاورزان استان را گلایه مند کرده است اما استانداری خراسان شمالی اعلام کرده است که در این زمینه پیگیری های لازم انجام می شود تا این مطالبات در کوتاه ترین زمان پرداخت شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی در این باره گفت: مکاتبات و پیگیری‌های لازم انجام شده تا مطالبات گندمکاران استان در اسرع وقت پرداخت شود.

ناصر فخرموحدی اظهار کرد: گندم کاران استان تاکنون بیش از ۱۲۴ هزار تن محصول مازاد بر نیاز را به دولت تحویل داده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۳ درصد افزایش دارد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ۲۶ مرکز خرید در استان برای خریداری گندم کشاورزان استان فعال است و کار خرید تضمینی این محصول تا پایان شهریور ماه انجام می شود.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار