تابناک‌ ایلام‌ گزارش می دهد؛

سریال قصه پر غصه قطعی برق شهرک های صنعتی ! /صنعت قربانی ناکارآمدی مدیران و ناترازی تولید برق

آیا وقت آن نرسیده که به جای سیاست بازی های نادرست ، وزارت نیرو را در مسیر تصمیم گیری عقلانی قرار داده و با فرهنگسازی و توسعه استفاده از ظرفیت انرژی های نوین به سمت حذف این ناترازی آزار دهنده و هزینه آفرین حرکت کرد ؟!
کد خبر: ۱۱۷۹۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۳ 07 August 2024

تابناک ایلام :: بارها به مقوله ناترازی تولید برق ورود کرده و درباره چرایی آن قلم فرسایی کرده ایم ، موضوعی که این روزها با افزایش گرمای هوا وافزایش مصرف آن حتی کشور را به سمت تعطیلی چند روزه کشانیده است .

در مطالب پیشین به این موضوع اشاره داشتیم که ناترازی برق و برهم خوردن تعادل تولید و مصرف که به شکل خاموشی نمایان می شود امری بدیهی است

حتی در کشورهای پیشرفته ای همچون ژاپن و آمریکا در فصول گرما و افزایش مصرف برق ، ناترازی ها نمایان میشود اما تفاوت عمده بین ما و آنان دوراندیشی ، فرهنگسازی ، مدیریت و مهمتر از آن افزایش تولید از طریق برق مبتنی بر انرژی های تجدید پذیر است.

اما در کشور ما حتی مساله نیرو و تولید انرژی به مسایل سیاسی و جریانی گره ای کور خورده است و با وجود فراهم بودن شرایط بسیار ایده آل برای تولید انرژی های تجدید پذیر و تجدید ناپذیر ، بجای برنامه ریزی برای جبران ناترازی با تکیه بر شرایط موجود ، از این مساله بعنوان ابزاری برای رو کم کنی جریانات قدرت بهره گیری می شود.

از این رو شاهدیم با گذشت سالها و هدررفت فرصت های بی نظیر ، بجای افزایش تولید برای ایجاد تعادل بین تولید و مصرف و حذف ناترازی جاری و حل مساله به سمت پاک کردن صورت مساله گام برداشته اند.

بعنوان مثال برای نمایش کارآمدی مدیریتی و برتری سیاسی نسبت به جریان سیاسی رقیب خود و عدم تعمیم ناترازی به درون مردم ، سه سال است که در هفته دو روز به برق صنایع بزرگ و شهرک های صنعتی مبادرت می ورزند.

شاید به ظاهر بتوان مردم را بخاطر عدم قطع روزانه برق راضی نگه داشت ،اما از سوی دیگر قطع دو روز در هفته برق صنایع بعنوان پیشقرآول توسعه کشور و آثار زیانبار آن به اقتصاد کشور به چشم هیچ مسولی نمی آید.

با این حال صنعتگران که این روزها قربانی سومدیریت ها و ناترازی صنعت برق کشور شده و بایستی هزینه های آن را به جان بخرند ، حتی با این وضعیت تحمیلی کنار آمده اند.

اما متاسفانه سکوت و استیصال مدیران از یک سو و دیوار کوتاه صنعتگران در سوی دیگر باعث شده که اجحاف ها در حق این صنف هر روز بیشتر و بیشتر شود.

در حالی که صنعتگران ایلامی با قطعی برنامه ای دو روز در هفته شهرک های صنعتی در ایلام با وجود سختی ها و هزینه های تحمیلی به صنعت کنار آمده اند ، قطع خارج از برنامه برق شهرک ها دیگر توجیه پذیر نیست.

بعنوان مثال بر اساس برنامه برق شهرک صنعتی ایلام به عنوان بزرگترین شهرک استان طبق برنامه در روزهای یکشنبه و پنجشنبه قطع می شود.

اما امروز چهارشنبه بدون اعلام قبلی به صنعتگران بمنظور تمهیداندیشی برای کاهش مضرات آن. برق شهرک صنعتی ایلام دچار قطعی شد.

یکی از صنعتگران که در حوزه تولید مواد شیمیایی فعالیت دارد با تقبیح این رفتار برق استان به خبرنگار ما گفت ؛ در هفته دو روز برق صنایع قطع می شود و ما با عواقب آن کنار آمده ایم اما خسارت قطع برق بدون برنامه برای ما جبران ناپذیر است .

همین قطع برق بدون برنامه باعث اتلاف ۱۲۰ میلیونی مواد اولیه موجود در دستگاه شده و ما نمیدانیم چگونه این خسارت را جبران کنیم .

صنعتگر دیگری به خبرنگار ما گفت : قطع برق صنایع هزینه های زیادی را به صنعت تحمیل می کند. قطع برق دو روز در هفته یعنی تعطیلی نیمی از ظرفیت تولید ! ما نمی توانیم جوابگوی هزینه های خود باشیم 

وی ادامه داد: اما قطع برق بدون برنامه قوز بالای قوز چالش های صنعت شده است ، چرا که با قطع بدون برنامه برخی از دستگاهها از مدار خارج شده و این موضوع مستلزم هزینه اتلاف مواد اولیه و خسارت به خط تولید است.

به هر تقدیر چه قطع با برنامه و چه بی برنامه برق صنایعی که باید در سال جهش تولید ، اشتغال و بهبود نمادهای اقتصادی را به کشور ارزانی نمایند از یک بی برنامگی و عدم دوراندیشی نشات می گیرد.

مسولین و سیاست گذاران باید متوجه باشند که نیمی از هزینه های ناشی از قطع برق در سالهای اخیر می توانست بخش قابل توجهی از ناترازی تولید را جبران نماید.

آیا وقت آن نرسیده که به جای سیاست بازی های نادرست ، وزارت نیرو را در مسیر تصمیم گیری عقلانی قرار داده و با فرهنگسازی و توسعه استفاده از ظرفیت انرژی های نوین به سمت حذف این ناترازی آزار دهنده و هزینه آفرین حرکت کرد ؟!

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار