تداوم توسعه و خلق ارزش پروژه‌ها در روزهای گرم، بی‌برقی و سرد تولید؛

نوسازی سوئیچ‌گیر ولتاژ متوسط مدول سه احیا دو فولاد خوزستان

پس از اجرا و بهره‌برداری رسمی و موفقیت آمیز بزرگ ترین پروژه تولید آهن اسفنجی کشور (مگا مدول زمزم ۳) در سال گذشته و رسیدن به تولید کمی و کیفی مناسب، تداوم اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در ناحیه احیا مانند سایر نواحی شرکت فولاد خوزستان با قوت در حال پیگیری و انجام می‌باشند. در بی‌سابقه‌ترین محدودیت‌های برقی تحمیلی سال جاری، تمامی واحدهای تولیدی شرکت فولاد خوزستان، از جمله کارخانه تازه راه‌اندازی شده آهن اسفنجی زمزم ۳ به تعطیلی کشانده شد که فولاد مردان توسعه با تلاش شبانه‌روزی در گرم‌ترین روزهای تابستان، توانستند بار دیگر ارزشی از جنس امید به آینده و توسعه پایدار را خلق نمایند.
کد خبر: ۱۱۸۳۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵ 07 September 2024

تابناک خوزستان: به گزارش خبرنگار روابط عمومی، واحد احیا دو فولاد خوزستان اولین واحد احیا مستقیم با تکنولوژی میدرکس در ایران بوده که طراحی و ساخت آن به حدود ۵۰ سال پیش برمی‌گردد؛ در گذر زمان و با پیشرفت تکنولوژی در حوزه‌های مختلف، تجهیزات این واحد نیز به فراخور زمان و با هدف افزایش ظرفیت و راندمان تولید ارتقا و تغییر یافتند. تنها قسمتی از این واحد که از ابتدای ساخت کارخانه تا به حال نوسازی و به روز رسانی نشد، سوئیچ‌گیر ولتاژ متوسط ۶/۶ کیلو ولت مربوط به تغذیه برق الکتروموتورها و ترانس‌های اصلی سه مدول تولیدی این واحد بود. این مجموعه که با دارا بودن ۴۵ سلول اصلی وظیفه توزیع انرژی الکتریکی در بین تجهیزات بزرگ واحد را بر عهده دارد از قسمت‌های اصلی و استراتژیک واحد به شمار می‌رود و در روند تولید نقش محوری ایفا می‌نماید.
 
عمر بالا و فرسودگی سوئیچ‌گیر مذکور، طی سال‌های گذشته باعث توقفات اضطراری زیاد و همچنین بروز سوانح تجهیزاتی در واحد احیا دو می‌گردید، همچنین عدم ارتباط کامل سویچ‌گیر موجود با سیستم اتوماسیون واحد باعث شد که در صورت بروز اشکال و توقف واحد، تحلیل علل توقف و عیب‌یابی زمان‌بَر شده و در نهایت منجر به طولانی شدن توقفات و از دست دادن تولید گردد؛ از طرفی به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی و عدم ساخت قطعات توسط سازندگان، تامین قطعات و تجهیزات آن برای رفع اشکالات گاهی به سختی و با هزینه‌های زیاد همراه بود. با توجه به همه این موارد و با اعلام ضرورت نوسازی آن توسط معاونت بهره‌برداری، طرح توسعه و نوسازی سویچ‌گیر واحد احیا دو با اقدامات موثر معاونت طرح و توسعه به‌صورت یک پروژه PC در دستور کار این معاونت قرار گرفت و قرارداد اجرایی آن از تاریخ یکم آذر ۱۴۰۲ به مدت ۴۸ ماه و با در نظر گرفتن بهره‌گیری از توقفات مربوط به محدودیت‌های انرژی، برنامه‌ریزی و آغاز گردید. لازم به ذکر است که اجرای این پروژه در شرایط تحریم‌های ظالمانه و عدم همکاری تامین کنندگان خارجی و با استفاده از حداکثر توان مهندسی و تامین شرکت‌های داخلی و بر اساس استانداردهای روز دنیا صورت گرفته است. ذکر این نکته ضروریست که با توجه به اینکه پروژه در یک واحد در حال کار صورت می‌گیرد، اجرای کار دارای پیچیدگی‌های مهندسی، اجرایی و ایمنی زیادی بوده، به همین دلیل فرآیند طراحی و اجرای آن به‌گونه‌ای انجام گردید که با حداقل ریسک حوادث فردی و تجهیزاتی همراه باشد.
 
در فاز اول این پروژه پس از تهیه و نصب سلول‌های سوئیچ‌گیر جدید، جایگزینی سوئیچ‌گیر مربوط به مدول سه احیا دو با استفاده از توقفات محدودیت برقی و تعمیرات سالیانه این واحد و همکاری فشرده با همکاران بخش احیا در تاریخ ۲۱ تیرماه ۱۴۰۳ آغاز و ۹ مردادماه ۱۴۰۳ با موفقیت و بدون حادثه به اتمام رسید. همچنین تست‌های سرد و گرم مجموعه نیز طی چند روز گذشته انجام و به یاری خدا با پایان محدودیت‌های برقی در مدار بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
 
🔸 اقدامات صورت گرفته این پروژه را به شرح زیر می باشد:
 
طراحی، نوسازی و توسعه سویچ‌گیر واحد احیا دو، ساخت و تامین و نصب ۱۴ تابلوی برق MV مربوط به مدول سه، اضافه نمودن دو عدد تابلوی برق MV  به تابلوهای موجود، ساخت، تامین و نصب تابلوهای کنترل ابزار دقیق، ساخت و تعبیه مسیرهای جدید کابل و مرتب‌سازی کابل‌های زیر زمین اتاق کنترل، باز نمودن تمامی کابل‌های برق از تابلوهای قدیم و اتصال به تابلوهای جدید، برنامه نویسی، نصب و راه‌اندازی تابلوهای کنترلی، در مدار قرار دادن پست جدید ۱-۹ و برق دار نمودن تابلوهای برق مدول سه از این پست است.
 
گزارش خبرنگار ما حاکی است، با ساخت تابلوهای جدید مورد نیاز، آماده‌سازی پروژه نوسازی و جایگزینی سویچ‌گیر برای مدول دوم که در حال انجام است، در اولین توقف محدودیت انرژی، سویچ‌گیر مدول دوم نیز به‌طور کامل جایگزین خواهد شد. پیگیری‌ها و آماده‌سازی برای مدول سوم و در نهایت سیستم مشترک نیز به‌طور مستمر در حال اقدام می‌باشد.
مطابقت طراحی، اجرا و بهره‌برداری با استانداردهای روز دنیا، بالا بردن ضریب ایمنی کارکنان، کاهش توقفات اضطراری و افزایش پایداری تولید، سهولت در تامین قطعات و تجهیزات سویچ‌گیر جدید به دلیل به‌روز بودن تکنولوژی و مشابه با سایر تابلوهای مورد استفاده در شرکت، در مدار قرار گرفتن پست جدید ۱-۹ که موجب افزایش ضریب ایمنی و آماده به‌کاری شبکه بالادستی و همچنین حذف توقفات واحدهای احیا در زمان تعمیرات پست ۹ خواهد شد.

 جا دارد از حمایت‌های مدیرعامل محترم و همه دست اندرکاران که در سایه تلاش و همدلی موجود با حداکثر استفاده از زمان‌های محدودیت انرژی این پروژه را، به سرانجام رساندند، تشکر و قدردانی نموده و امید است در آینده فازهای بعدی پروژه نیز به بهره برداری برسد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار