واحد بهینه‌سازی شده ۹۰ مگاواتی نیروگاه سد دز وارد مدار شد

مدیر عامل شرکت نصب، تعمیر و نگهداری نیروگاه‌های برق آبی سازمان آب و برق خوزستان گفت: واحد بهینه‌سازی شده ۹۰ مگاواتی شماره ۲ نیروگاه برق آبی سد دز تحویل موقت و وارد مدار شد.
کد خبر: ۱۱۸۳۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰ 03 September 2024

تابناک خوزستان: سید مهران اسدی روز سه‌شنبه در حاشیه تحویل این واحد به سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: واحد بهینه‌سازی شده شماره ۲ نیروگاه دز پس از سپری کردن دوره بهره‌برداری آزمایشی موفقیت‌آمیز، برای بهره‌برداری دائم به سازمان آب و برق خوزستان تحویل موقت شد.

وی افزود: این واحد نیروگاهی پس از بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت تولید از ۶۵ به ۹۰ مگاوات، نقش تاثیرگذاری در افزایش ظرفیت تولید و پایداری شبکه سراسری برق کشور در ۶ ماهه نخست سال جاری داشته است.

اسدی گفت: این واحد در دوران بهره‌برداری آزمایشی بدون تریپ و با حداکثر ظرفیت اسمی به شبکه سراسری برق کشور متصل بود.

ظرفیت تولید این واحد نیروگاهی بهینه سازی شده ۹۰ مگاوات است که نسبت به واحدهای قدیمی نیروگاه دز ۳۰ درصد افزایش تولید دارد.

تحویل موقت واحد شماره ۲ نیروگاه سد دز با حضور رئیس بهره برداری نیروگاه‌ها، نمایندگان دفاتر فنی، رسیدگی و امور قراردادهای سازمان آب و برق به عنوان کارفرما، نمایندگان مشاور طرح در شرکت مشانیر و شرکت تولید و بهره برداری سد دز انجام شد.

سد دز دارای هشت واحد با توان ۶۵ مگاوات است که با توجه به عمر بیش از ۵۰ ساله این واحدها تعمیرات اساسی، بهینه سازی و افزایش ظرفیت این واحدها در دستور کار قرار گرفته است.

با بهینه سازی این واحدها توان هر واحد تولیدی این نیروگاه از ۶۵ به ۹۰مگاوات افزایش می‌یابد که با تکمیل این عملیات، بهسازی در مجموع ۲۰۰ مگاوات به ظرفیت تولیدی برق این نیروگاه افزوده می‌شود.

نیروگاه دز در نقطه ژرف شبکه تولید و توزیع برق قرار دارد به همین دلیل این نیروگاه وظیفه سنگینی در پایداری شبکه و استمرار تولید برق به ویژه در فصل تابستان به عهده دارد.

سد دز یک سد بتنی برق‌آبی است که بر روی رودخانه دز توسط یک کنسرسیوم ایتالیایی احداث شد؛ این سد ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی پایین دست را آبیاری می‌کند و نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های بالادست دارد. نیروگاه این سد دارای قدرت ۵۲۰ مگاوات است.

احداث سد دز در سال ۱۳۳۸ خورشیدی توسط ایتالیایی‌ها در کوه‌های زاگرس آغاز شد و در سال ۱۳۴۱ خورشیدی پایان یافت. دریاچه این سد ۶۵ کیلومتر طول و حدود ۶۰ کیلومترمربع مساحت داشته و گنجایش نهایی آن ۳٫۳ میلیارد مترمکعب است.

این سد با ارتفاع ۲۰۳ متر در زمان ساخت خود به عنوان یکی از مرتفع‌ترین سدهای جهان (ششمین سد جهان در زمان ساخت) شناخته می‌شد و در حال حاضر نیز پنجاهمین سد بلند دنیا در بین سدهای ساخته شده و در دست ساخت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار