دکتر ناصری در برنامه «خوزستان، سرزمین فرصت‌ها» از دستاوردهای صنعت نیشکر سخن گفت؛

صنعت نیشکر، موتور محرک اقتصاد خوزستان و کشور/ تحول در نیشکر با رویکرد تحقیق و توسعه/ شکرستان، رونق‌بخش گردشگری کشاورزی خوزستان

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، در برنامه تلویزیونی «خوزستان، سرزمین فرصت‌ها»، با اشاره به دستاوردهای قابل‌توجه این شرکت در حوزه‌های مختلف، صنعت نیشکر را موتور محرک توسعه منطقه و اقتصاد کشور خواند.
کد خبر: ۱۱۸۳۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۹ 02 September 2024

تابناک خوزستان: به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، دکتر عبدعلی ناصری، شامگاه یکشنبه، ۱۱ شهریورماه، در این گفت‌وگو، ضمن تشریح دستاوردهای شرکت در زمینه‌های تولید، تحقیق و توسعه، صادرات و مسئولیت‌های اجتماعی، صنعت نیشکر را یک بنگاه اقتصادی پویا و روبه‌رشد توصیف کرد.

وی، صنعت نیشکر را یک شرکت دانش‌بنیان بزرگ برشمرد که در تمامی ابعاد صنعتی و کشاورزی خود، از نوآوری و تحقیقات بهره می‌برد. مدیرعامل توسعه نیشکر با اشاره به یکی از بزرگ‌ترین دپارتمان‌های تحقیق و توسعه کشور در این مجموعه صنعتی، بر تلاش‌های مستمر برای افزایش بهره‌وری در تمامی مراحل تولید تأکید کرد.

اصلاح ژنتیکی گیاه نیشکر یکی از رویکردهای مهم تحقیقاتی در صنعت نیشکر برای پایداری تولید است. به گفته ناصری، هدف از این فرایند، تولید ارقام جدیدی از نیشکر است که علاوه بر سازگاری با شرایط اقلیمی خوزستان، مقاومت بیشتری در برابر آفات و بیماری‌ها داشته باشند و عملکرد بالاتری نیز از نظر تولید محصول ارائه دهند.

وی ضمن اشاره به رفع چالش‌های این صنعت، اظهار داشت: در گذشته، واردات بذر نیشکر از کشورهای آفریقا و کوبا با هزینه بسیار بالایی انجام می‌شد؛ هر گرم از این بذر که حاوی حدود ۷۰۰ دانه بذر بود، ۱۴۰۰ دلار قیمت داشت. اما با تلاش محققان نیشکری، این مشکل برطرف شده و اکنون سالانه حدود سه هزار گرم بذر نیشکر تولید می‌شود؛ این بذرها در مراحل مختلف ارزیابی و آزمایش قرار دارند تا ارقام جدیدی با سازگاری بالا با شرایط اقلیمی خوزستان تولید شوند.

شکرستان، رونق‌بخش گردشگری کشاورزی

یکی دیگر از محورهای مهم سخنان مدیرعامل توسعه نیشکر در این گفت‌وگو، رونق‌بخشی به گردشگری کشاورزی خوزستان بود. ناصری در این باره گفت: ما با برگزاری سالانه جشنواره ملی شکرستان، درهای صنعت نیشکر را به روی همه باز کردیم تا از نزدیک با ظرفیت‌های این صنعت آشنا شوند. این رویداد ملی که از سه سال پیش آغاز شده، امسال نیز در آبان‌ماه در کشت و صنعت دعبل خزاعی و با همکاری شرکت خمیرمایه و الکل رازی، برگزار خواهد شد.

مدیرعامل توسعه نیشکر در تشریح اهداف این جشنواره، گفت: می‌خواهیم با برگزاری جشنواره شکرستان، ضمن رونق‌بخشی به مناطق همجوار و توسعه پایدار منطقه، سطح آگاهی عمومی نسبت به زنجیره ارزش صنعت نیشکر را ارتقا دهیم و نشان دهیم که این صنعت فراتر از تولید شکر است. امسال، با گسترش دامنه دعوت‌ها به سراسر کشور، امیدواریم شاهد استقبال گسترده‌تری باشیم.

پیش‌بینی سوددهی ۶ هزارمیلیاردی

ناصری در ادامه به نقش کلیدی این شرکت در تأمین شکر کشور اشاره کرد و گفت: با تولید ۴۰ درصد شکر موردنیاز کشور و تولید محصولات جانبی متنوع، سهم قابل‌توجهی در اقتصاد داریم.

وی اعلام کرد که گردش مالی شرکت در سال مالی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به رقم قابل‌توجه ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید و باتوجه‌به برنامه‌های توسعه‌ای، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری سوددهی شرکت به ۶ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

مدیرعامل توسعه نیشکر همچنین با تأکید بر نقش کلیدی کارکنان در موفقیت صنعت نیشکر، گفت: رضایت کارکنان، موتور محرک تولید و پیشرفت در این صنعت است. ما با ایجاد محیطی شاداب و انگیزه‌بخش، تلاش می‌کنیم تا کارکنان با انگیزه‌ای مضاعف به کار خود ادامه دهند.

آمادگی برای صادرات شکرهای دارویی و قهوه‌ای

در برنامه تلویزیونی «خوزستان سرزمین فرصت‌ها»، ناصری به تنوع محصولات صادراتی شرکت و برنامه‌های توسعه صادرات نیز پرداخت. وی با بیان ظرفیت‌های بالای شرکت در تولید شکر دارویی و شکر قهوه‌ای، از آمادگی برای صادرات این محصولات در صورت صدور مجوزهای لازم خبر داد.

علاوه بر این، مدیرعامل توسعه نیشکر به موفقیت‌های شرکت در صادرات الکل طبی و خمیرمایه هم اشاره کرد و افزود که پس از تأمین نیاز داخلی کشور، ۴۰ درصد الکل طبی و ۳۰ درصد خمیرمایه تولیدی این شرکت به کشورهای مختلف صادر می‌شود و درعین‌حال، با ارتقای کیفیت تولید ام.دی.اف، این محصول نیز به سبد محصولات صادراتی صنعت نیشکر اضافه شده است.

عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، رونق دامپروری در صنعت نیشکر، کشت محصولات غیرنیشکری، پرورش ماهی، راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی اسانس اکالیپتوس و کود فسفاته و همچنین برنامه‌های توسعه‌ای برای افزایش تولید و… از دیگر اقداماتی بود که مدیرعامل توسعه نیشکر در این گفتگوی ویژه مطرح کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار