معاون خدمات شهری شهرداری اهواز عنوان کرد:

وعده کاهش مدت ‌آبگرفتگی خیابان‌های اهواز در بارندگی‌های پیش رو

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به روند اجرای پروژه‌های دفع آب‌های سطحی گفت: با توجه به مرکب بودن شبکه فاضلاب و دفع آب‌های سطحی در اهواز، دفع آب زمان‌بر است اما مدت آبگرفتگی از سه چهار روز به کمتر از ۲۰ ساعت رسیده است.
کد خبر: ۱۱۸۳۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶ 07 September 2024

تابناک خوزستان: علی شمس با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص دفع آب‌های سطحی در فصل بارندگی اظهار کرد: با توجه به شرایط آبگرفتگی خیابان‌های اهواز در سال‌های گذشته، هر ساله مشکلات نقطه‌یابی و پیگیری می‌شوند؛ در سال‌های اخیر هم نقشه‌های اجرایی از سوی مشاور طرح دفع آب‌های سطحی اهواز به شهرداری ابلاغ شده که موجب سهولت در د فع و رفع مشکلات این حوزه شده است.

وی افزود: امسال نیز طبق بودجه‌ای که در این خصوص در نظر گرفته می‌شود سه طرح مهم برای حل مشکلات اساسی آبگرفتگی در محله‌های مناطق ۴، ۷ و ۸ در نظر گرفته شده است. این طرح‌ها شامل لوله‌گذاری و هدایت و دفع آب‌های سطحی است.

پروژه‌های جدید دفع آب‌های سطحی در کدام محله‌های اهواز اجرا شده‌اند؟

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: یکی از این قراردادها در بلوار آریا در محدوده محله‌های شهرک الهیه و بهارستان در بخشی از حوضه آبریز شهری با ۸۴۵ هکتار مساحت به نتیجه رسیده و بیش از ۵۰ درصد کار انجام شده است و امیدواریم ماه آینده به پایان برسد. با اجرای این طرح در بارندگی‌های آینده، محدوده‌های معین‌زاده، آریا، نارجستان و بهارستان پوشش داده می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از طرح‌ها مربوط به خیابان کارگر شرقی با یک هزار و ۲۰۰ هکتار مساحت است و مناطق فرهنگ‌شهر، گلستان، بوستان، شهرک برق و محدوده بلوار کارگر را پوشش می‌دهد. هفته آینده پیمانکار این طرح مشخص می‌شود و مدت زمان اجرای آن شش ماه است تا در بارندگی سال آینده شرایط دفع آبگرفتگی در مناطق ۴، ۵ و ۶ به وضعیت مناسبی برسد. بعید است در فصل بارندگی امسال این طرح به نتیجه برسد اما کار آغاز می‌شود و امیدواریم پیشرفت زیادی داشته باشیم.

شمس گفت: یکی دیگر از طرح‌ها مربوط به منطقه ۸ با یک هزار و ۶۸۰ هکتار مساحت است و مناطق کوی سپیدار، کوی رمضان، باهنر، کوی آیت، کوی کارون، کوی رسالت، شهرک ابوذر، بلوار شهید هاشمی، بلوار فنی و حرفه‌ای و بلوار انصار را پوشش می‌دهد.

وی عنوان کرد: پیمانکار این طرح هفته آینده مشخص می‌شود اما این پروژه به صورت مقطعی اجرا می‌شود. یکی از مسیرهای اصلی حوضه آبریز به سمت بلوار شهید هاشمی است که با اجرای کار در این محدوده از میدان لوله‌سازی به سمت خروجی راکتورسازی، نتیجه مثبتی در محدوده بلوار هاشمی خواهیم داشت. با اجرای این محدوده بلوار انصار و سپیدار نیز کمترین مشکل آبگرفتگی را خواهند داشت.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: مدت زمان اجرای این پروژه ۱۴ ماه است که کار این دو مقطع از این پروژه، امسال و قبل از بارندگی‌ها به نتیجه خواهد رسید.

امسال مدت آبگرفتگی‌ها به کمترین زمان ممکن خواهد رسید

وی افزود: شهرداری در حال اجرای این پروژه‌ها است اما تجربه نشان داده در هر بازه زمانی شرایط بارندگی‌ها متغیر است و هر بار میزان و شدت بارندگی در یک منطقه خاص متفاوت است.  

شمس بیان کرد: در گذشته در این چند منطقه شرایط ویژه‌ای ایجاد می شد و آبگرفتگی بیش از ۱۰ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشید اما امسال مدت آبگرفتگی‌ها به کمترین زمان ممکن خواهد رسید.

وی عنوان کرد: در صورتی که در یک محدوده شهری در زمان کمتر از ۲۰ دقیقه بیش از ۶۰ میلیمتر بارندگی رخ دهد، قطعا آبگرفتگی ویژه‌ای خواهیم داشت و بارندگی با شدت بالا در کمترین زمان، نیاز به زمان دارد تا دفع شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: با توجه به اینکه در اهواز شبکه دفع آب‌های سطحی نداریم و آب‌های سطحی از طریق پمپ‌ها تخلیه می‌شود برای دفع آب‌ها به زمان نیاز داریم و احتمالا چند آبگرفتگی داشته باشیم. آنچه برای ما مهم است این است که در پی این آبگرفتگی‌ها شهروندی آسیب نبیند یا آب به خانه کسی نفوذ نکند.

وی در پاسخ به اینکه آیا امسال هم اهواز دچار آبگرفتگی می‌شود یا نه؟ عنوان کرد: سال گذشته دیدیم دبی و دیگر شهرهای حاشیه خلیج فارس هم با حجم بالای بارندگی دچار آبگرفتگی شدند. در مشهد نیز با بارندگی کمتر از اهواز سیلاب رخ داد و شهروندان دچار مشکل شدند. در ایجاد آبگرفتگی، زمان و مقدار بارندگی بسیار مهم است. شهرهایی مانند اهواز که آب‌های سطحی توسط پمپ خارج می‌شود و زمین مسطحی دارند دچار این شرایط می‌شوند. بنابراین مردم فکر نکنند که هیچ وقت آبگرفتگی رخ نخواهد داد مگر اینکه تمام شهر را شخم بزنیم و جوی‌های آب بزرگ ایجاد کنیم.

شمس گفت: برخی شهروندان وقوع آبگرفتگی در مناطقی مانند نیوساید یا شهرک نفت را مثال می‌زنند؛ این مناطق در گذشته احداث شده بودند اما بعد از آن توسعه شهر بدون پیش‌بینی شبکه دفع آب‌های سطحی و ظرفیت فاضلاب انجام شده است. با توجه به مرکب بودن شبکه فاضلاب و دفع آب‌های سطحی در اهواز، دفع آب زمان‌بر است اما مدت آبگرفتگی از سه چهار روز به کمتر از ۲۰ ساعت رسیده است.

وی بیان کرد: امیدواریم با اجرای این طرح‌ها شرایط بهبود یابد اما باید دقت شود شرایط بارندگی در اهواز و خوزستان نسبت به جاهای دیگر متفاوت است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار