قدمت 2 هزار ساله ی صنعت طلا و جواهر در یزد

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد گفت: صنعت طلا و جواهر در یزد یکی از محورهای 4 گانه ی سلسله نشست های یزد شناسی در راستای حمایت و  تقویت این صنعت است.
کد خبر: ۱۱۸۱۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۳ 22 August 2024

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، نهمین نشست از سلسله نشست های تاریخ یزد با عنوان تاریخچه ی صنعت طلا و جواهر در یزد با حضور جمعی از پیشکسوتان این صنف و مفاخر فرهنگی و به همت سازمان اسناد و کتابخانه ی ملی استان در محل صدا و سیمای مرکز برگزار شد.

سعید زارع با بیان اینکه قدمت 2 هزار ساله ی صنعت طلا و جواهر در یزد باعث شد تا این موضوع را به عنوان یکی از محورهای 4 گانه ی سلسله نشست های یزد شناسی قرار داده و در راستای حمایت و  تقویت این صنعت گامی برداریم ادامه داد: در این راستا طرحی تهیه شده است و قرار است تا به همت اتحادیه صنف طلا و جواهر در یزد تاریخ شفاهی این صنف مستند سازی و آثار، مدارک و تصاویر موجود از قدیم تا کنون به آرشیو ملی استان منتقل شود.

وی افزود: معرفی شهر یزد به عنوان شهر زیور آلات در سطح ملی نیز دلیل مضاعف بر پیگیری و تحقق این نشست بود. در ادامه جمعی از پیشکسوتان صنف طلا و جواهر در یزد از جمله آقایان بسیطی، مصلایی، منتظری، زارع، سامانیان، حراجی، زرگرچی، سلمانی، حکاک و ستار زاده به بیان تجارت و نکات تاریخی خود در خصوص تاریخچه ی این صنعت پرداختند.

 در این نشست پیشنهاد شد تا پیگیری موضوع راه اندازی موزه ی طلا و جواهر در یزد با استفاده از هوش مصنوعی در جهت  صدور این صنعت بومی به دنیا پیگیری شود. در پایان این نشست مقرر شد تفاهم نامه ی همکاری بین سازمان  اسناد و کتابخانه ی ملی استان و اتحادیه صنف طلا و جواهر در راستای تحقق پیشنهادات مطرح شده تهیه و تبادل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار