تولید مرغوبترین عسل کشور در استان یزد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: عسل استحصالی از مراتع به علت رطوبت پائین، وجود گونه های مرتعی خاص ( فرفیون ها ) و نسبت قندها، از مرغوبترین عسل های کشور محسوب می شود.
کد خبر: ۱۱۸۱۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹ 22 August 2024

 

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، محمد علی حاتمی زاده ضمن گرامیداشت ۳۱ مردادماه روز جهانی عسل، اظهار داشت :  علی رغم اینکه استان یزد کویری، خشک و کم بارش است ، ولی در دامنه های قله شیر کوه و کوهپایه های اطراف پوشش گیاهی با گونه های کمیاب مرتعی، مناطق نسبتا خوبی را برای پرورش زنبور عسل ایجاد کرده است ، لذا در مقطعی از سال ( اوخر زمستان تا اوایل تابستان ) در کوهپایه های اطراف شیرکوه پرورش زنبور عسل رونق دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۶۸۳ نفر زنبوردار با ۹۵ هزار و ۶۲۱ کلنی زنبور عسل در استان فعالیت میکند، افزود: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۹۷ تن عسل، ۴.۸ کیلوگرم ژله رویال، ۳۱۷ کیلوگرم گرده گل و ۵۱ کیلوگرم بره موم تولید شده که بیش از ۸۰ درصد آن مربوط به شهرستان های مهریز و تفت است.

به گفته این مقام مسئول با پیگیری های انجام شده توسط استان و وزارت جهاد کشاورزی مشکل بیمه، تسهیلات و نهاده های زنبوداران در حال بررسی بوده و در این خصوص اقداماتی صورت گرفته و انشالله در آینده نزدیک مشکلات مرتفع خواهد شد.

حاتمی زاده در پایان ضمن اشاره به اینکه عسل یزد به استان های همجوار صادر میشود، خاطر نشان کرد: عسل استحصالی در استان یزد بدلیل گونه های خاص مرتعی، کوهستانی و کوهپایه ای در کویر همانند فرفیون ها (خشیر)، آویشن، گون، گاوزبان و مرزنگوش همچنین رطوبت حداقل۱۷ درصد از عسلهای ممتاز ایران به حساب می آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار