۴۴ درصد اشتغال واحد‌های صنعتی و معدنی یزد مربوط به غیربومی‌ها است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، تعداد واحد‌های صنعتی و معدنی استان را سه هزار و ۵۰۰ مورد بیان کرد و گفت: ۴۴ درصد اشتغال این بخش در اختیار افراد غیربومی است که ۸۵ درصد آنها مرد و ۱۵ درصد زن هستند.
کد خبر: ۱۱۷۹۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲ 06 August 2024

به گزارش «تابناک یزد» به نقل از ایرنا، "سید علی اکبر کلانتر"، روز سه شنبه در جمع خبرنگاران، تعداد افراد اشتغال به کار در واحدهای صنعتی و معدنی استان را ۸۳ هزار و ۷۰۰ نفر بیان کرد و افزود: ۶۸ درصد افراد غیر بومی در بخش فولاد ذوب و ریخته گری ، ۵۹ درصد بخش سازه های فولادی ، ۵۵ درصد سلولزی ، ۵۰ درصد پلیمری ، ۴۵ درصد کاشی و سرامیک و ۴۸ درصد نساجی و پارچه فعال هستند.

وی ادامه داد: همچنین بیشتر افراد غیر بومی به ترتیب در واحدهای صنعتی و معدنی شهرستانهای بهاباد (۶۴ درصد) ، خاتم (۵۸ درصد)، اشکذر (۵۲ درصد )، اردکان (۵۲ درصد ) و کمترین مربوط به شهرستان میبد (۳۸ درصد) فعالیت می کنند.

وی اظهار کرد: همچنین از مجموع افراد شاغل در واحدهای صنعتی و معدنی استان ۳۱ هزار نفر در یزد، میبد ۱۳ هزار ، اشکذر ۱۲ هزار ، اردکان ۱۰ هزار و مابقی در دیگر شهرستانهای استان مشغول هستند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد کمترین اشتغال را هم مربوط به شهرستان بهاباد بیان کرد.

به ازای هر ۳۰۰ نفر یک کارخانه در استان وجود دارد

کلانتر در مورد چالش‌های حوزه اقتصاد و اشتغال استان گفت: در این حوزه با چالش‌های مختلفی روبرو هستیم البته عمدتاً مربوط به کلان کشوری است که ناشی از برخی راهبردهای اشتباه است و البته مدیران کلان کشور خواستار تغییر این راهبردها هستند.

وی با اشاره به بهره مندی استان از سرانه صنعتی در کشور افزود: به ازای هر ۳۰۰ نفر، یک کارخانه در استان وجود دارد و ۴۷ درصد اشتغال استان از ناحیه صنایع فعال دارای مجوز تامین می‌شود.

رییس خانه صنعت و معدن یزد با اشاره به انتقاد به صنایع فولاد و کاشی سرامیک در استان افزود: باید به این نکته توجه داشت که این ۲ حوزه بالاترین اشتغال و درآمد استان را تامین می‎‌کنند و ضمن حفظ این صنایع، باید زیرساخت های فراهم کرد که تبعات زیست محیطی آن جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه چالش واحدهای صنعتی و معدنی به علت تحریم ها و مشکلات بانکی و مالی است و صنعت کشور از ترس مرگ، اقدام به خودکشی کرده است افزود: اعتقاد دارین هرگز نقدینگی تولید ، ایجاد تورم نمی کند.

کلانتر با بیان اینکه توسعه صنعتی در کشور فاقد استراتژی است تصریح کرد: خانه صمت استان طی نامه‌ای نزدیک به ۴۰ چالش این بخش را به رئیس جمهور منتخب گزارش داده ولی می دانیم که رفع این چالش‌ها یکی دو ساله ممکن نیست و ضرورت دارد زیرساختهای کشور در این حوزه تقویت شود.

وی افزود: مشکلات ارز، بانکی ، مالیاتی ، گمرکی ، صادرات و تامین اجتماعی از جمله این چالش ها بود.

وی در ادامه مهمترین چالش بخش واحد صنعتی و معدنی را ناترازی انرژی بیان کرد و گفت: بیشترین صنایع استان ، انرژی بر است و هرچند صنعت بدون انرژی معنا ندارد که باید برای رفع آن راهکاری از سوی مسئولان اندیشیده شود.

تعطیلی ۲۲ درصد واحدهای صنعتی و معدنی

کلانتر گفت: براساس آخرین آمارهای گزارش شده ، ۴۶ درصد از مجموع این واحدها ۱۰۰ درصد فعال هستند ، ‌۳۲ درصد بین ۳۰ تا ۷۰ درصد فعالیت دارند و ۲۲ درصد واحدهای استان نیز غیرفعال و تعطیل بودند.

وی افزود: به لحاظ رسته‌های صنعتی در استان یزد به ترتیب ۱۴ درصد واحدها در حوزه استخراج و فراوری سنگ‌های تزئینی، ۱۳ درصد در رسته نساجی، ۱۱ درصد در رسته صنایع غذایی، دارویی و آرایشی، ۹ درصد پلیمری، ۹ درصد صنایع فلزی و هشت درصد صنایع ماشین سازی و مابقی در سایر رسته‌ها قرار دارند.

وی افزود: بیشترین واحدهای تعطیل شده در استان مربوط به سازه های فولادی ، نساجی و پوشاک ، و غذایی و دارویی است که ۷۸ درصد از واحدهای صنعتی و معدن استان فعال و نیمه فعال و مابقی به دلایل مختلف تعطیل شدند.

وی ادامه داد: بیشترین واحدهای غیرفعال به ترتیب مربوط به شهرستانهای تفت ، بهاباد ، بافق ، خاتم ، مهریز ، ابرکوه و اشکذر و کمترین مربوط به شهرستانهای میبد ، یزد و اردکان است.

وی خاطرنشان کرد:خانه صمت استان دارای ۲۰ انجمن تخصصی است که زیر مجموعه برخی از این انجمن‌ها، بیش از ۷۰۰ واحد صنعتی هستند.

کلانتر با بیان این که انجمن‌های خانه صنعت و معدن یک بازوی مشورتی خوب و حلقه اتصال خوب بین بخش دولتی و خصوصی می باشند خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد واحدهای صنعتی استان خصوصی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار