نویسنده شهیر ایرانی در خانه سالمندان فرانسوی/ می جنگم تا مادرم را به ایران باز گردانم

گلی ترقی نویسنده شهیر ایرانی، دوران پیری خود را در فرانسه و در خانه سالمندان به سر می‌برد.
کد خبر: ۱۱۸۰۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵ 15 August 2024
به گزارش تابناک رضوی، بانوی نویسنده کتاب‌های مطرحی همچون اتوبوسران شمیران بیتا و درخت گلابی این روزها در فرانسه و در خانه سالمندان روزگار خود را می‌گذراند.
 
نویسنده شهیر ایرانی در خانه سالمندان فرانسوی/ می جنگم تا مادرم را به ایران باز گردانم
 
کتاب درخت کولابی او توسط هژیر داریوش و داریوش مهرجویی بعدها به فیلم تبدیل شدند. و اینک داستان زندگی ترقی در خانه سالمندانی در فرانسه ادامه دارد‌.
 
 
 
چندی پیش برخی از رسانه ها در  مطلبی با تیتر تبعیدگاه آسایشگاه سالمندان جای گلی ترقی نیست ، از انتقال گلی ترقی به خانه سالمندانی در فرانسه خبر داده و از فرزند ارشد وی نیز به دلیل این اتفاق گلایه کرده بود‌ند.
 
 کانال فرهنگی ملانصرالدین در این باره نوشته بود:
 
وقتی بانویی مانند گلی ترقی روزه سکوت می گیرد، نشان دهنده آن است که دلش شکسته و راضی به این کار نبوده. 
 
این گونه اتفاقات بارها اتفاق افتاده و می افتد، اما هرگز برای مردم بامحبت و خانواده دوست عادی نشده و نمی شود.
 
نویسنده شهیر ایرانی در خانه سالمندان فرانسوی/ می جنگم تا مادرم را به ایران باز گردانم
 
توصیحات فرزند گلی؛ مادرم را بشدت دوست دارم
 
پس انتشار مطلب درباره انتقال بانو گلی ترقی، نویسنده معروف ایرانی به آسایشگاه سالمندانی در فرانسه، فرهاد داریوش، پسر ارشد گلی ترقی با ارسال چند پیام صوتی در این مورد توضیحاتی داده است.
 
 
 
فرهاد داریوش گفت: متاسفانه درباره انتقال مادرم به آسایشگاه سالمندان، عده ای بدون اینکه از اصل موضوع با خبر باشند، بنده را مقصر جلوه داده اند که این گونه نیست.
 
وی افزود: هر کشوری دارای قوانین خاصی است که باید به آن تن داد.
 
در کشور فرانسه و طبق قانون، اگر فرزندان نتوانند از والدین خود مراقبت کنند،دولت موظف به مراقبت از آنان است.اتفاقی که برای ما افتاد نیز در همین چارچوب است.
 
 
 
داریوش توضیح داد: درک می کنم که گاهی انتقال والدین از کار افتاده یا بیمار به آسایشگاه، می تواند راه حل مناسبی باشد، اما به طور کلی از خانه سالمندان متنفرم. همان طور که والدین ما در دوران نوزادی و ناتوانی از ما مراقبت کردند، وظیفه ماست که در زمان پیری و ناتوانی از آنان مراقبت کنیم.
 
 
 
می جنگم تا مادرم را به ایران برگردانم؛ آنگونه که خودش می خواهد
 
او گفت: باور کنید که هرگز مادرم را در این شرایط قرار نداده ام. من بشدت او را دوست دارم. هر روز می جنگم برای بهتر کردن زندگی و برگرداندن او به ایران، همان طور که خودش می خواهد.
 
 
 
فرزند گلی ترقی در پایان بیان کرد:از قضاوت های زودهنگام برخی ناآگاه که مرا مقصر دانستند، دلگیر هستم، اما گلایه ای ندارم. تقریبا هر روز به دیدن مادرم می روم و پیام هایی که از طریق من برای او ارسال می شود را به اطلاع اش می رسانم.
 
 
 
گلی ترقی کیست؟
 
بانو گلی ترقی (با نام اصلی زهره مقدم ترقی) از معروف ترین داستان نویسان ایران است که کتابهایش طرفداران زیادی دارد.
 
گلی ترقی ۱۷ مهرِ ۱۳۱۸ در تهران به دنیا آمد. پدرش لطف‌الله ترقی مدیر مجلهٔ ترقی بود. گلی ترقی در شمیران به مدرسه و سپس دبیرستان انوشیروان دادگر رفت.
 
پس از به پایان رساندن سیکل اول دبیرستان به آمریکا رفت. ۶ سال در آمریکا زندگی کرد و در رشته فلسفه فارغ‌التحصیل شد. از آنجا که زندگی در آمریکا را دوست نداشت، به ایران برگشت. پس از بازگشت، به داستان‌نویسی روی آورد.
 
گلی ترقی با هژیر داریوش، سینماگر و منتقد معروف ازدواج کرد و صاحب دو فرزند شد.
 
او۹سال نیز در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس در رشته شناخت اساطیر و نمادهای آغازین پرداخت.
 
«درخت گلابی» ، «بی‌تا»،«بزرگ‌ بانوی روح من»، «اتوبوس شمیران» و «خانه‌ای در آسمان» از داستان های معروف این نویسنده هستند که سال هاست در فرانسه زندگی می کند.
 
داستان های «بی‌تا» و «درخت گلابی» گلی ترقی توسط هژیر داریوش و داریوش مهرجویی به فیلم تبدیل شدند.
تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار