رئیس سرم سازی رازی خبر داد:

ساخت واکسن نوترکیب ویروس آنفلونزا در مشهد

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مشهد از ساخت واکسن نوترکیب ویروس آنفلونزا سویه H5 در مشهد خبر داد.
کد خبر: ۱۱۷۹۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲ 08 August 2024
کتایون حسینی/تابناک رضوی: دکتر حمیدرضا فرزین، ریاست مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه شمال شرق کشور، در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، با گرامی‌داشت نام و یاد شهدای خبرنگار به ویژه شهید محمود صارمی، گفت: سرم سازی رازی در در کشور سال ۱۳۰۳ در شهر کرج تاسیس و یکصدسال از راه اندازی و افتتاح آن می‌گذرد و شعبه شمال شرق که در مشهد حضور دارد نیز در در سال ۱۳۲۸ افتتاح شد.
 
 وی افزود: مجموعه حاضر ۶ شعبه در سطح کشور که شهرهای شیراز، مرند، کرمان، اهواز، اراک و مشهد است دارند که به صوت منطقه‌ای فعالیت کرده و شعبه مشهد، قدیمی‌ترین شعبه موسسه رازی است.
 
وی از جمله وظایف سرم سازی رازی را تامین واکسن‌های مورد نیاز در بحث بهداشت انسان، طیور، دام و آبزیان دانست و اظهار داشت: این مرکز توانسته بسیاری از واکسن‌های انسانی مورد استفاده امروزه را تولید کند که از جمله آن‌ها می‌توان به  واکسن دیفتری، سرخک، کزاز، سرخچه و بسیاری دیگر اشاره کرد.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: با تولید و استفاده از واکسن‌های تولیدی در موسسه سرم سازی رازی بسیاری، از بیماری‌های قدیم و حال حاضر از جمله مانند آبله و فلج اطفال و همچنین سرخک و سرخچه، به طور کلی ریشه کن شده‌اند.
 
فرزین در خصوص فرآورده‌های تولیدی این مجموعه نیز، گفت: در حال حاضر بالغ بر ۸۰ فرآورده مختلف در این موسسه تولید می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به واکسن قانقاریا و گامبورو اشاره کرد که مصرف آن‌ها به‌صورت کشوری بوده و بیش از ۸۰ درصد نیاز کشور نیز در سرم سازی مشهد تامین خواهد شد.
 
ریاست مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه شمال شرق کشور، افزود: دو فرآورده جدید نیز در سال قبل تولید شد که اولین محصول واکسن پنج گانه شامل واکسن ترکیبی آنتروتوکسمی و قانقاریا و دومین محصول نیز واکسن توکسوئیدی آنترو توکسمی ۶ ظرفیتی بوده است.
 
وی یادآور شد: این محصولات که تاکنون از خارج از کشور تامین می‌شدند، هزینه‌های تولید، بسته‌بندی و نگهداری را پایین آورده و برای مصرف دامداران بسیار به صرفه خواهد بود.
 
وی اظهار داشت: با تولید این واکسن‌ها، دوز مصرف آن‌ها نیز پایین آمده و عوارض آن کم شده است و همچنین مجوز تولید آزمایشی آن کسب شده و در اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده نیز وارد بازار مصرف خواهد شد و باعث شده از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری شود.
 
فرزین تصریح کرد: سومین واکسن با دو واکسن قبل که برای دام بود تفاوت داشته و اختصاصا برای مصرف پرندگان است، واکسن نوترکیب آنفلونزای پرندگان بود که به جهت نیاز کشور برای مقابله با ویروس آنفلونزا، تولید آن از اهمیت بالایی برخوردار بود.
 
ریاست مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه شمال شرق کشور، افزود: سعی شده فاز نهایی این واکسن که در آزمایشات کنترل کیفی و در بحث ایمنی زایی علیه ویروس وحشی نتایج بسیار خوبی کسب کرده است تا اواخر امسال انجام شده و با اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی کشور در سال جاری و در اوایل سال آینده به سبد محصولات موسسه رازی اضافه گردد.
 
وی در خصوص شرکت‌های تولیدی این واکسن‌ها نیز یادآور شد: سه شرکت در کشور به صورت تخصصی به تولید واکسن روی آورده‌اند و سازمان دامپزشکی نظارت مورد نظر خود را نیز در تولید و عرضه واکسن‌های تقلبی انجام خواهد داد.
 
فرزین در پایان، گفت: مردم نیز می‌توانند در وب‌سایت موسسه رازی و در قسمت صدای مشتری، شکایات و اعتراضات خود را ثبت و پیگیری نمایند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار