نقشه‌های پیمان‌های خدمات شهری مناطق شهرداری، تهیه و تحویل شد

نقشه‌های پیمان‌های خدمات شهری مناطق شهرداری، تهیه و تحویل شد. مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد از تهیه و تحویل نقشه پیمان‌های خدمات شهری تمام مناطق شهری خبر داد.
کد خبر: ۱۱۷۹۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳ 11 August 2024

به گزارش تابناک رضوی، سمیعی با بیان این خبر اظهار کرد: رفت و روب و نظافت معابر و خیابان‌های شهری، همواره یکی از سرفصل‌های اصلی هزینه‌کرد شهرداری ها است و آنالیز درست ریزمتره موضوعات مرتبط با این سرفصل از اهمیت زیادی برخوردار است و طبیعتا نمی‌تواند بدون مبنا و قاعده باشد. به همین دلیل، سازمان برنامه و بودجه کشور با ابلاغ فهرست بهاء رشته پسماند در سال 1402، امور مربوط به پیمان‌های خدمات شهری را تعیین تکلیف کرده و لذا از سال 1402، اکثر دستور کارهای خدمات تنظیف شهری، به نقشه متکی‌شده و لذا محاسبات مالی نیز بر مبنای مترمربع انجام می‌پذیرد. بنابراین دستیابی به نقشه دقیق حائز اهمیت بوده و تاثیر چشم‌گیری در واقعی نمودن این هزینه‌ها دارد و بر همین اساس تدقیق نقشه‌های موجود در دستور کار قرار گرفت.
خروجی این پروژه نشان می‌دهد که مساحت کل معابر شهری 726,395,61 مترمربع است که تمام این متراژ بصورت روزانه نظافت می‌شود. همچنین این معابر، به تفکیک در 9 دسته (سواره‌رو، پیاده‌رو، جوی و کانال و کانیوو، کوچه بن‌بست، زیرگذر عابر پیاده، میدان، لچکی، مسیر دوچرخه، مسیر رفت و روب مکانیزه با عرض 2.5 متر) دسته‌بندی شده است. داده‌های این پروژه نشان می‌دهد، سواره‌روهای شهر، 7/59 درصد از مساحت معابر را تشکیل می‌دهد. همچنین پیاده‌روها نیز 24 درصد مساحت معابر را به خود اختصاص داده و میادین و لچکی‌ها، با داشتن مساحتی زیر 1 درصد، کمترین حجم مساحت معابر را تشکیل می‌دهد.
یکی دیگر از ویژگی‌های بارز این پروژه، دسته‌بندی مساحت‌ها بر مبنای پارامتر عرض معبر است. به نحوی که مطابق استانداردهای شهرسازی، تمام معابر در 4 دسته (دارای عرض صفر تا 15 متر، 15 تا 25 متر، 25 تا 45 متر و بالای 45 متر) دسته‌بندی شده و لذا به این ترتیب می‌توان از لحاظ اصول شهرسازی نیز، معابر شهر را دسته‌بندی نمود. به طور مثال خروجی این پروژه نشان می‌دهد 1/14 درصد معابر دارای عرض بیشتر از 45 متر می‌باشند.
وی افزود: از سوی دیگر، تدقیق اطلاعات، در یک انتفاع دو سویه، هم به سود شهرداری و هم به سود پیمانکاران حوزه خدمات شهری است. زیرا در گذشته، بعلت اتکاء پیمان‌های خدمات شهری، به پارامترهای غیرمشهود و نسبی، شهرداری در نهایت دچار ناترازی در ارائه خدمات به شهروند در مناطق مختلف می‌شد. در حالی‌که با وجود شاغول و مبنایی به نام « نقشه»، می‌توان برنامه‌ریزی به مراتب دقیق‌تری برای ارائه خدمات شهری به شهروندان داشت. شهروندان می‌توانند جهت دسترسی به نقشه معابر مذکور به سامانه map.mashhad.ir مراجعه نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار