شهردار مشهد:

پروژه‌های برزمین مانده شهر مشهد را به اتمام رساندیم/بیش از 30 هزار میلیارد مطالبات از دولت داریم

شهردار مشهد گفت: از دوره چهارم و پنجم پروژه‌های رها شده زیادی داشتیم که اکثر این پروژه‌های بر زمین‌مانده را به اتمام رساندیم.
کد خبر: ۱۱۷۸۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۲ 04 August 2024
به گزارش تابناک رضوی، محمدرضا قلندرشریف درنشست خبری بااصحاب رسانه اظهار کرد: کلنگ زنی مجموعه سالن‌های ورزشی بانوان ، پردیس بانوان شهربانوی کوهسنگی، ایستگاه اصلی الندشت، ایمنی و پدافند غیر عامل خط دو قطار شهری و پله‌های فرار این خط، پروژه‌های متعدد حوزه پسماند، اضافه کردن ایستگاه‌های ثابت پالایش و آلودگی هوا، باغ پرنده‌شناسی وکیل‌آباد و همچنین ورود 130 دستگاه ون به مشهد از اقدامات بوده است.
 
عضویت400 هزار نفر از شهروندان در نرم‌افزارهای آنلاین پسماند
 
وی بهسازی کال زرکش را از اقدامات درحال اجرا دانست و افزود:در زمینه هوشمندسازی و جمع‌آوری زباله خشک اقداماتی انجام دادیم که اکنون 400 هزار خانوار در اپلیکیشن ثبت نام کردند و در تلاش هستیم تا پایان دوره به 600 هزار نفر برسانیم ، رصدخانه مشهد بی‌نظیرترین رصدخانه است و پل ورودی مشهد از سمت جاده سرخس را چهار خطه کردیم.
 
شهردار مشهد تصریح کرد: اولین شهردار مشهد از بدنه شهرداری بودم و مدیران خود را نیز از همین بدنه انتخاب کرده‌ام؛ پروژه‌های زیادی تاکنون انجام شده که ما باید موضوعات را برای مدیریت شهری به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که زیرساخت‌ها ایجاد و ریل‌گذاری مناسب برای خدمات بعدی فراهم شود ، تعداد زیادی پروژه بر زمین مانده بود و زخم‌های متعددی بر پیکر شهر وجود داشت که مغفول مانده بود و به سرانجام رسید.
 
قلندرشریف گفت: پل سرخس به عنوان یکی دیگر از پروژه های خارج از محدوده شهری این دوره است؛ این پل در ورودی شهر مشهد قرار داشت و به دلیل عدم ایمنی کافی در حوادث برای شهروندان خسارات زیادی به بار می آورد اما با ورود شهرداری این تعریض و رضایت عمومی در آن منطقه حاصل شد.
 
بودجه حوزه اقتصادی امسال 23 هزار و 400 میلیارد تومان است
 
وی درخصوص موضوع نهضت آسفالت که باهزینه 700 میلیارد تومانی برای 4میلیون و پانصد هزار مترمربع قیر خریداری شده تصریح کرد: بودجه حوزه اقتصادی سال 1401، حدود 9500 میلیارد تومان و در سال 1401 حدود 14هزار و 500 میلیارد تومان و امسال 23 هزار و 400 میلیارد تومان است.
 
قلندر شریف خاطرنشان کرد: از اواخر دهه هشتاد شهرداری 17 پروژه در محور فرسوده حرعامل اجرا و پیاده‌روسازی انجام و سه راه کاشانی به چهارراه تبدیل شد؛ شهرداری به دو پروژه ترمه و حریر وارد و دو پروژه به سرمایه‌گذار داده شده و این درحالی است که تا پایان سال چند پروژه دیگر نیز اجرایی خواهد شد.
 
اختصاص دو هزار میلیارد تومان به بافت ثامن
 
شهردار مشهد اظهارکرد: امسال هزار و 50 میلیارد تومان اوراق سال 1402 در بافت آبکوه، عامل و وکیل آباد هزینه می‌کنیم و اعتبار سال جدید؛ 1100 میلیارد تومان است که دو هزار میلیارد تومان هم برای بافت ثامن درنظر گرفته شده است.
 
قلندر شریف با اعلام اینکه امسال از اواسط سال گذشته تاکنون اتفاقات خوب در حوزه اقتصادی بوده که چند اقدام آن در کل کشور بی سابقه بود، برای اولین بار در کل کشور مجوز صندوق تکمیل ساختمان را با همکاری شورای شهر اخذ کردیم بنابراین ایجاد صندوق جسورانه، تشکیل صندوق پژوهش و فناوری مسکن با سهم 16 و نیم درصد شهرداری مشهد، صندوق تامین مالی جمعی برای اولین بار در شهرداری مشهد، خرید پساب به صورت کاملا غیر نقد برای اولین بار، خرید اتوبوس به صورت غیر نقد با اعتبار پنج هزار میلیارد تومان و 13 پروژه کلان شهری در شورای عالی رفع موانع، از موضوعاتی بود که تعیین تکلیف شد.
 
وی افزود: برای اولین بار شهرداری به اوراق صکوک ورود کرد؛ سال 1402، 6300 میلیارد تومان و در سال جدید 21 هزار و 400 میلیارد تومان پیشنهاد شده که حداقل 50 درصد آن محقق می شود.
 
بیش از 30 هزار میلیارد مطالبات از دولت داریم
 
شهردار مشهد خاطرنشان کرد:چهار هزار میلیارد تومان تسویه بدهی و 1500 میلیارد تومان نقدی بابت ملک پروانه از بانک شهر دریافت کنیم ، مطالبه 30 هزار میلیارد تومانی شهرداری مشهد از دولت طبق اسناد و مدارک بیش از 30 هزار میلیارد مطالبات از دولت داریم؛ این طلب به دو بخش تقسیم شد، در بخش اول به مطالبات ما از دستگاه استانی و باقی آن مربوط به مبالغی است که بابت قوانین باید به شهرداری مشهد اختصاص داده شود ، این موضوعات و پیگیری های انجام شده تاکنون برای شهر مشهد پول نشده است.
 
قلندرشریف اضافه کرد:اتفاق ناگواری در خصوص رییس جمهور افتاد و کار ما دشوار شد چون مذاکرات ما با اعضای هیات دولت و رئیس جمهور برای تحقق 5 هزار میلیارد تومان از این طلب ها به نتیجه رسیده بود و در سه ماهه ابتدایی سال جاری در هر ماه حدود 20 درصد از بدهی های پیمانکاران پرداخت شده است.
 
شهرداری‌30 هزار میلیارد تومان بدهی از شورای پنجم داشت
 
وی گفت: این دوره مدیریت شهری، شهرداری‌ را با 30 هزار میلیارد تومان بدهی از شورای پنجم با دلار 25 هزار تومان دریافت کرد اما این موضوع سبب توقف در کار ما نشد و ما در حال حاضر مشغول به انجام کار هستیم و پروژه ها را پیش می بریم و تلاش می‌کنیم از منابع مالی خود و تسهیلات بانک ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. در سال جاری تاکنون 6 هزار و 616 میلیارد تومان در حوزه مصارف شهرداری پرداخت شده
 
شهردار مشهد بیان کرد:در سال جاری تاکنون 6 هزار و 616 میلیارد تومان در حوزه مصارف شهرداری پرداخت شده که هزار و 200 میلیارد تومان آن در حوزه پرداخت طلب پیمانکاران عمرانی بوده است.
 
اعتبار 300 میلیارد تومانی برای حفاری هر کیلومتر قطار شهری 
 
قلندرشریف در ادامه تکمیل و بهره برداری قطار شهری مشهد که در راس همه امور قرار دارد، را یک وظیفه ملی دانست و افزود :قسمت بزرگی از حفاری خط 3 قطار شهری انجام شده و حفاری از محدوده میدان امام علی (ع) تا الهیه رفته است و اراده ما این است که بخشی از آن به زودی به بهره برداری می‌رسد ، قطار شهری مشهد 4 خط اصلی دارد که خط یک تکمیل و اکنون در اختیار مردم قرار دارد و خط 2 نیز در این دوره با تجهیز و تکمیل ایستگاه الندشت و سلامت به پایان رسید.
 
شهردارمشهد تاکیدکرد:هزینه‌های قطار شهری از درآمدهای منابع داخلی شهرداری تامین شده، حفاری خط 4 نیز از شهرک شهید باهنر به سمت خواجه ربیع و مهر مادر انجام شده و در مرحله بولوار عبادی قرار دارد و برای حفاری هر کیلومتر قطار شهری 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ تمامی زیرساخت‌های اصلی قطار شهری که همان حفاری است انجام شده و نیاز به توسعه ایستگاه است.
 
وی درخصوص ایجاد سامانه سپند برای ساماندهی سرویس مدارس اعلام کرد: براساس آیین نامه جدید مسئولیت برگزاری و اجرای سرویس مدارس بر عهده شهرداری ها قرار گرفته درهمین راستا آموزش و پرورش در این حوزه سامانه ای به نام سپند برای پایش سرویس دانش‌آموزی ایجاد و در اختیار اولیا و مدارس قرار داده است.
 
خلع ید پیمانکار کشف‌رود
 
شهردار مشهد درخصوص کشف رود ادامه داد:کشف رود از اهمیت بسیار زیادی برای مدیریت شهری برخوردار است و تصفیه خانه سپتاژ به‌منظور تصفیه فاضلاب‌های خانگی که با تانکر به کشف‌رود ریخته می‌شوند، باید ایجاد شود؛ این موضوع تکلیف شهرداری نبوده و شهرداری بابت رفع مشکل شهر به این موضوع ورود کرده و این درحالی است که تخلیه فاضلاب های خانگی در کشف‌رود یکی از معضلات ما بوده و متاسفانه همچنان برخی از این فاضلاب برای کشاورزی استفاده می‌کنند و پیمانکار این بخش توانمند نبود به همین علت خلع ید آن در دستور کار قرار گرفت.
 
استیضاح شهردار حق شورای شهر است
 
قلندر شریف گفت: باتوجه به اینکه استیضاح شهردار حق شورای شهر است و باید از پنهان‌کاری پرهیز کنیم اما تحقق این امر و تشخیص آن بر عهده شورا است و باید روند قانونی آن طی شود بنابراین یکی از نکات مهم مسئولیتی این است که جواب دادن به حواشی چه منفعتی برای شهرداری و مردم دارد؛ این اقدام جز اینکه ذهن مردم را مشوش کند؛ حاصل دیگری ندارد تمام تلاش ما این است که بتوانیم با کمک دوستان 15 کلان پروژه را ساماندهی کنیم، تکمیل برخی از پروژه ها آغاز شده و برخی دیگر نیز به زودی آغاز می‌شود.
 
شهردار مشهد خاطرنشان کرد: قصد داریم تا در پایان مدیریت شهری ششم، پروژه‌هایی که 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند را به اتمام برسانیم تنها پروژه ای که در آن به دلیل فازبندی قابلیت اتمام ندارد، پارک 77 هکتاری کرامت است و اگر به سابقه احداث و تکمیل پارک های بزرگ از جمله پارک ملت نگاهی بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که تکمیل آن سال ها طول کشیده است اما اکنون بوستان کرامت، 50 درصد پیشرفت کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار