انجام ۵ هزار بازرسی از واحد‌های صنفی املاک مشهد طی بازه‌ی زمانی خردادماه امسال تاکنون/صدور اخطار برای ۴۰۰ واحد صنفی بدون پروانه و پلمپ ۱۰۰ واحد متخلف

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار شهرستان مشهد مقدس گفت: طی بازدیدهایی که از برخی واحد‌های صنفی املاک صورت گرفت، عمده تخلفات مربوط به واحدهایی بود که پروانه کسب نداشتند. بر این اساس؛ بالغ بر ۵ هزار بازرسی از واحد‌های صنفی املاک مشهد در بازه‌ی زمانی ابتدای خردادماه سال جاری تاکنون صورت گرفته است.
کد خبر: ۱۱۸۰۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹ 12 August 2024
به گزارش تابناک رضوی، امیر قربان‌پور یکشنبه ۲۱ مرداد طی نشست خبری که با موضوع نرم‌افزارها، بخشنامه‌ها، قوانین املاک و مستغلات در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز خبرنگار و ادای احترام به شهدای خبرنگار غزه اظهار کرد: همانطور که شهید محمود صارمی و شهدای خبرنگار در غزه رسالت خود را دنبال کردند و جانشان را در این جنگ رسانه‌ای برای «اطلاع رسانی درست» فدا کردند؛ خبرنگاران ما نیز راه آنان را ادامه خواهند داد.
 
معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار شهرستان مشهد مقدس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات فرمانداری در حوزه کنترل بازار افزود: اعتقاد ما در فرمانداری مشهد این است که الزاما باید نظم و انضباط در بازار برقرار باشد و معنای این تعیین دستوری نرخ‌ها نیست بلکه هرکسی می‌خواهد در بازار کار کند باید چارچوب و قوانین آن را بداند و اجرا کند.
 
وی ادامه داد: به منظور ایجاد نظم طی اولین قدم بایستی در اتحادیه‌ها مقوله صدور پروانه کسب را مد نظر قرار داد. متاسفانه به لحاظ عدم آگاهی و بدون پروانه کسب، فعالیت آغاز می‌شود و بسیاری از تخلفات در واحد‌های صنفی صورت می‌گیرد.
 
قربان‌پور با اشاره به بروز تخلفات واحد‌های صنفی املاک خاطرنشان کرد: طی بازدیدهایی که از برخی واحد‌های صنفی املاک صورت گرفت، عمده تخلفات مربوط به واحدهایی بود که پروانه کسب نداشتند. بر این اساس؛ بالغ بر ۵ هزار بازرسی از واحد‌های صنفی املاک مشهد در بازه‌ی زمانی ابتدای خردادماه سال جاری تاکنون صورت گرفته است.
 
معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار شهرستان مشهد با بیان اینکه بازرسی‌های فوق در ایام نقل و انتقالات مستأجران صورت پذیرفته است، ادامه داد: برای بالغ بر ۴۰۰ واحد صنفی بدون پروانه اخطار صادر شده و ۱۰۰ واحد صنفی پلمپ شده است. 
 
وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۲ هزار واحد صنفی مجاز در اتحادیه املاک مشهد فعالیت می‌کنند، تاکید کرد: این بازرسی‌ها منجر به این خواهد شد تا افرادی که به شکل سالم فعالیت می‌کنند، در این عرصه بازار بهتری را تجربه کنند و مردم هم با تخلفات کمتری روبرو خواهند شد.
 
قربان‌پور خطاب به اصحاب رسانه گفت: اصحاب رسانه می‌توانند در حوزه مشاهده تخلفات با گزارش‌های خود ما را یاری کنند تا ضمن مهار تورم روانی، بخشی از تورم واقعی را هم با کمک یکدیگر مهار کنیم.
 
وحید داعی در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: افزایش تولید مسکن می‌تواند به تنظیم قیمت‌ها کمک کند، زیرا اقتصاددانان معتقدند که تعادل عرضه و تقاضا منجر به تعدیل قیمت‌ها می‌شود. 
 
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه تا دو سال اخیر قانونی مستدل و مدون در زمینه ساماندهی بازار زمین و املاک وجود نداشت، ادامه داد: اکنون با تصویب قانون ساماندهی بازار زمین و اجاره‌بها، اولین گام برای کنترل این بازار برداشته شده است.
 
وی به اهمیت داشتن اطلاعات منسجم از بازار اشاره و به سامانه ملی املاک و اسکان پرداخت که هدف آن شناسایی خانه‌های خالی است. این سامانه با شناسایی این واحدها و تحمیل مالیات، به دنبال ورود این خانه‌ها به بازار برای فروش یا اجاره خواهد بود.
 
داعی با بیان اینکه در مشهد حدود ۱۳۰۰ واحد خالی شناسایی شده و برای برخی از آن‌ها پرونده‌های مالیاتی تشکیل شده است، عنوان کرد: مالیات خانه‌های خالی، برخلاف تصور همیشه مبلغ کمی نیست، بر این اساس؛ هدف از ثبت‌نام در سامانه ملی املاک و اسکان این است که مالکین بتوانند با ثبت ملک خود در سامانه از جریمه‌های سنگین مربوط به خانه‌های خالی معاف شوند.
 
مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی خبر داد: به زودی پیامک‌هایی از طرف وزارت راه و شهرسازی برای مالکان ارسال خواهد شد. در این راستا از همشهریان مشهدی تقاضا می‌شود که به این پیام‌ها توجه کرده و هر چه سریع‌تر نسبت به ثبت‌نام در سامانه اقدام کنند.
 
وی ادامه داد: اگر ملکی در این سامانه ثبت نشود، از نظر قانون‌گذار به عنوان خانه خالی تلقی خواهد شد، حتی اگر ملک مورد نظر در حال استفاده باشد یا مستاجر داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار