تولید ۲۳ هزار و ۱۴۲ تن انواع میوه در باغات استان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: ۲۳ هزار و ۱۴۲ تن انواع میوه در سال زراعی جاری (۱۴۰۲ - ۱۴۰۳) در باغات این استان تولید و روانه بازارهای مصرف شده است.
کد خبر: ۱۱۷۷۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶ 24 July 2024

به گزارش تابناک ایلام ؛ بابک افراز اظهار کرد: استان ایلام دارای پنج هزار و ۸۰۲ هکتار باغ میوه است که چهار هزار و ۸۷۵.۵ هکتار از این میزان را باغ‌های بارور و ۹۲۶.۵ هکتار نیز باغ‌های غیرباور تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه بیشترین تولید میوه در استان مربوط به ارقام مختلف انگور، گردو، زیتون و انار است که مازاد برخی از این محصولات به خارج از استان نیز صادر می‌شود، افزود: انگور بیشترین میزان تولید میوه استان را به خود اختصاص داده است.

افراز ادامه داد: مازاد ارقام انگور تولیدی ایلام به استان‌های تهران و کرمانشاه و ارقام زیتون نیز به استان‌های شمال کشور صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استان ایلام ظرفیت صادرات میوه به عراق و کشورهای منطقه را دارد، یادآور شد: عمده‌ باغ‌های اقتصادی استان در شهرستان‌های ایوان، ایلام، ملکشاهی، چرداول و سیروان قرار دارد.

مدیر امور باغبانی استان ایلام بیان کرد: شرایط اقلیمی و جوی در طول سال آبی، تغذیه مناسب درخت، استفاده درست و به موقع از سموم و کود، مقابله با آفات و امراض از جمله بیماری قارچی سفیدک انگور و موارد دیگر در میزان کمی و کیفی محصولات باغی استان در طول سال زراعی تاثیرگذار است.

وی در مورد کیفیت میوه‌های تولیدی استان ایلام، توضیح داد: ایلام از دیرباز استانی مبتنی بر فعالیت‌های دامپروری و زراعی بوده است و اراضی باغی خاصی نداشته اما در سال‌های اخیر سطح زیر کشت باغ‌های اقتصادی استان افزایش یافت.

افراز اضافه کرد: در سال‌های اخیر به منظور افزایش سطح زیر کشت محصولات باغی استان به ویژه باغ‌های اقتصادی اقداماتی چون اصلاح باغات، انجام پیوندک، ایجاد داربست، آموزش بهره برداران و اصلاح نژادی درختان انجام شده و این اقدامات باعث تحول در حوزه باغی استان شد.

وی یادآور شد: هرچند ایلام از نظر سطح باغی و میزان تولید میوه نسبت به دیگر مناطق کشور در رده استان‌های پایین جدول قرار دارد اما از نظر کیفیت، مرغوبیت و سلامت محصول از مقبولیت بالایی در کشور برخودار است./م

بیشتر بخوانید :

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار