ایمنی به آبله‌مرغان دلیل ایمنی در مقابل آبله میمونی نیست / سمنان در آماده‌باش

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان با اشاره به آماده‌باش کادر درمان برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آبله میمونی، گفت: ایمنی نسبت به بیماری آبله‌مرغان دلیل ایمنی در مقابل آبله میمونی نیست و باید به مراقبت‌های لازم توجه شود.
کد خبر: ۱۱۸۲۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۹ 30 August 2024
به گزارش «تابناک سمنان» به نقل از ایرنا، آبله میمونی، یک عفونت ویروسی است که باعث ضایعات پر از چرک و علائمی شبیه آنفولانزا شده و ممکن است باعث مرگ انسان شود. شیوع گونه clade ۱ b این بیماری در سطح جهانی موجب نگرانی شده است و به نظر می‌رسد با تماس بدنی منتقل می‌شود.
 
سازمان جهانی بهداشت شهریور ۱۴۰۳ در بیانیه‌ای نسبت به وضعیت اضطراری شیوع ویروس آبله میمونی تاکید کرد و گفت که برنامه ویژه‌ای برای مقابله با این ویروس آماده کرده است.
 
ایمنی به بیماری آبله‌مرغان دلیل ایمنی در مقابل آبله میمونی نیست
 
سعید کساییان روز جمعه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: تا این لحظه از شناسایی موردی از بیمار مبتلا به آبله میمونی در ۶ شهرستان زیر پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان گزارش نشده است و آماده‌باش برای تسریع در اقدام‌های پیشگیرانه و مقابله‌ای است.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان ادامه داد: ویروس آبله میمونی متفاوت از آبله‌مرغان است و ایمنی به بیماری آبله‌مرغان موجب ایجاد ایمنی به آبله میمونی نمی‌شود.
 
وی با بیان اینکه آبله میمونی یکی از بیماری‌های ویروسی بثوری تب‌دار است، اظهار کرد: این بیماری می‌تواند کودکان، سالمندان و افرادی را که ضعف در سیستم ایمنی دارند، بیشتر در معرض خطر قرار دهد.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان اضافه کرد: بیماری آبله میمونی از ۲ روش ترشحات تنفسی و نیز تماس با ترشحات تاول و زخم‌ها منتقل می‌شود.
 
کساییان تصریح کرد: رعایت بهداشت فردی، خودداری از حضور در مکان‌های شلوغ و پرازدحام، خودداری از سفر به کشور‌ها و مناطق آلوده، استفاده از ماسک به ویژه در گروه‌های پرخطر و شستن مرتب دست‌ها، از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری آبله میمونی به شمار می‌رود.
 
نگرانی‌های جهانی از شیوع آبله میمونی
 
به گزارش خبرنگار ایرنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز (دوشنبه پنجم شهریور ۱۴۰۳) یک برنامه ۶ ماهه برای کمک به جلوگیری از شیوع ویروس آبله میمونی از جمله افزایش کارکنان در کشور‌های آسیب دیده و تقویت راهبرد‌های نظارتی، پیشگیری و واکنش ارائه کرد.
 
سازمان جهانی بهداشت هزینه اجرای این طرح را ۱۳۵ میلیون دلار برآورد کرد و می‌گوید هدف از این برنامه افزایش دسترسی کشور‌های فقیر آفریقایی به واکسن‌های مورد نیاز است.
 
تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در این بیانیه گفت: شیوع بیماری آبله میمونی در کنگو و کشور‌های همسایه آن را می‌توان با این برنامه‌ها کنترل کرد.
 
سازمان جهانی بهداشت اواسط ماه جاری میلادی در مورد شیوع ویروس آبله میمون وضعیت اضطراری اعلام کرده بود.
 
آلمان نیز اعلام کرد که ۱۰۰ هزار دز واکسن آبله میمونی از ذخایر ارتش خود در اختیار کشور‌های آسیب‌دیده قرار خواهد داد.
 
هفته گذشته هانس کلوگه مدیر بخش اروپای سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد که آبله میمونی، صرف نظر از اینکه نوع جدید یا قدیمی باشد، مثل بیماری کرونا نیست، چون مسوولان می‌دانند چگونه آن را کنترل کنند. مبارزه با آبله میمونی امکان‌پذیر است و می‌توان آن را کنترل کرد.
 
استان سمنان با توجه به گستردگی و پراکندگی ۲ دانشگاه علوم پزشکی دارد. شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر، دامغان، سرخه، آرادان و گرمسار جزو مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان و ۲ شهرستان شاهرود و میامی زیر پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی شاهرود هستند.
 
بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که بیش از ۴۸۰ هزار نفر در شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان (شهرستان‌های سمنان، دامغان، گرمسار، مهدیشهر، آرادان و سرخه) ساکن هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار