بیش از ۷۰ هزار میلیارد ریال، ارزش واحد‌های تولیدی فعال سمنان در بازار سرمایه

مدیر بورس منطقه‌ای سمنان گفت: سهام هفت واحد تولیدی این استان با ارزش بازار ۷۰ هزار و ۳۱۳ میلیارد و ۱۳۳ میلیون ریال در بازار بورس پذیرفته شد و سهام این شرکت‌ها داد و ستد می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۰۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳ 14 August 2024

به گزارش «تابناک سمنان» به نقل از ایرنا، فاطمه امیرجان روز چهارشنبه افزود: سهام کارخانه‌های سیمان شاهرود، شکر شاهرود، فروسیلیس ایران در سمنان و شرکت معدنی املاح و محصولات بین‌المللی پارس گرمسار در بازار بورس فعال است.

وی ادامه داد: شرکت معدنی املاح گرمسار با نماد شاملا، محصولات بین‌المللی پارس با نماد شپارس، فروسیلیس ایران با نماد فروس، سیمان شاهرود با نماد سرود و شکر شاهرود با نماد قشکر در بازار بورس شناخته می‌شود.

مدیر بورس منطقه‌ای سمنان اضافه کرد: شرکت فولاد شاهرود با نماد فرود و شرکت صنعتی و معدنی شمال‌شرق شاهرود با نماد کشرق در بازار فرابورس فعالیت دارد.

امیرجان با اشاره به اینکه بیشترین واحد‌های فعال سمنان در بازار سرمایه مربوط به شهرستان شاهرود است اظهار کرد: پنج واحد تولیدی این استان در بازار بورس و ۲ واحد تولیدی در بازار فرابورس فعالیت دارد.

به گزارش ایرنا، بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران ۲ بازار بزرگ مالی کشور و محل مبادلات انواع اوراق بهادار هستند.

فرابورس مانند بورس، محلی برای معامله سهام شرکت‌های مختلف و اوراق بهادار است و شرکت‌هایی که به دلایل مختلف از جمله سودآوری ناچیز و نداشتن شفافیت کافی، شرایط لازم برای ورود به بازار بورس را ندارند در این بازار فعالیت می‌کنند.

فرابورس ایران سال ۱۳۸۷ و با هدف تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه ایران تشکیل شد، در واقع شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که شرایط ورود به بورس را نمی‌یافتند، می‌توانستند به‌راحتی وارد فرابورس شده و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

تمامی فعالیت‌های فرابورس زیر نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است و از این نظر می‌توان فرابورس را فرزند بورس دانست.

مدیر بورس منطقه‌ای سمنان درباره وضعیت زیان‌ده یا سودده بودن سهام واحد‌های تولیدی فعال این استان در بازار بورس، گفت: سهام این واحد‌ها با عملکرد قابل قبول داد و ستد می‌شود.

شرکت فروسیلیس ایران در سال ۱۳۶۰ در سمنان به عنوان اولین تولید کننده فروسیلیسیم در ایران تاسیس شد و اقدام به تولید فروسیلیسم در سطح بازار جهانی کرد.

کارخانجات تولیدات شرکت املاح معدنی ایران (سهامی عام) واقع در استان سمنان بزرگترین تولید کننده سولفات سدیم در خاورمیانه و نمک استاندارد در ایران است. ظرفیت تولید پودر سولفات سدیم این شرکت ۱۹۰ هزار تن و تولید نمک تصفیه آن ۶۵ هزار تن در سال است.

بورس واژه‌ای فرانسوی و به نام خانوادگی شخصی بلژیکی به نام واندر بورس اشاره دارد که در قرن پانزدهم میلادی صرافان مختلف در مقابل منزل او جمع می‌شدند و به دادوستد انواع اوراق بهادار، کالا و ارز می‌پرداختند. بورس در ایران کار خود را از سال ۱۳۴۶ با عرضه سهام بانک صنعت و معدن و نفت پارس شروع کرد و در سال‌های بعد شرکت‌های بیشتری وارد آن شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار