تا پایان روز جمعه؛

هشدار زرد هواشناسی در استان سمنان صادر شد

هشدار زرد هواشناسی مبنی بر وزش باد‌های شدید، رگبار و رعد برق در اقصی نقاط استان سمنان به خصوص نیمه شمالی، صادر شده است.
کد خبر: ۱۱۸۲۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰ 28 August 2024

سازمان هواشناسی هشدار زرد را برای استان سمنان طی روز‌های چهارشنبه تا پایان روز جمعه اعلام کرد این هشدار بر اساس ورود سامانه کم فشار بارشی به نیمه شمالی استان صادر شده و رگبار و رعد برق از جمله بخش‌های آن است.

در هشدار هواشناسی ذکر شده که در برخی نقاط به ویژه ارتفاعات و نواحی شمالی بارش‌های رگباری گاهی رعد و برق و احتمال تگرگ وجود دارد همچنین وزش باد شدید در زمره دیگر تهدیدات این سامانه کم فشار بارشی است.

وزش باد شدید

سازمان هواشناسی اعلام کرده که در برخی نقاط به ویژه نواحی شرقی و جنوبی باد شدید و تندباد‌های لحظه‌ای و گرد و خاک را تا روز جمعه شاهد خواهیم بود در نتیجه به گردشگران توصیه شده که اگر قصد حضور در مناطق کویری را دارند حتماً تندباد‌ها را مد نظر قرار دهند.

طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان سمنان دمای هوای اکثر نقاط استان سمنان به خصوص نیمه شمالی بین روز‌های چهارشنبه تا جمعه بین چهار الی هفت درجه خنک‌تر خواهد شد و شاهد وزش باد در اکثر نقاط استان خواهیم بود.

در ارتفاعات استان سمنان نیز بارش‌های رگباری یکی از مهمترین پدیده‌های جوب قابل ذکر است، اما باید تاکید کرد که بر اساس هشدار زرد هواشناسی، تا روز جمعه شاهد بروز سیلاب‌های نقطه‌ای و روان آب‌ها در مناطقی از استان سمنان خواهیم بود همچنین در ارتفاعات نیز مه آلودگی و کاهش دید رقم خواهد خورد.

کاهش دمای هوا در سمنان و شاهرود

بیشینه و کمینه دمای هوای مرکز استان سمنان امروز ۳۷ و ۲۱ درجه بالای صفر اعلام شده است آسمان سمنان میزبان ابر‌ها است و دمای هوا تا پنج درجه خنک‌تر می‌شود. وزش باد شدید تا روز جمعه در شهرستان سمنان پیش بینی شده است.

در شاهرود هوا با کاهش عجیب روبرو بوده است تا جایی که نسبت به هفته گذشته هوا نزدیک به ده درجه سردتر شده است بیشینه و کمینه دمای هوای ۳۱ و ۱۶ درجه بالای صفر اعلام شده و آسمان ابری است. در ادامه روز شاهد وزش باد شدید و بارش رگبار باران در این شهرستان خواهیم بود.

دامغان نیز کم کم شاهد افزایش ابر‌ها خواهد بود بیشینه و کمینه دمای هوای این شهرستان ۳۵ و ۱۷ درجه بالای صفر اعلام شده در صورتی که تا همین هفته گذشته بیشینه و کمینه دمای هوای دیار صد دروازه ۳۹ و ۲۷ درجه بالای صفر بود! در ارتفاعات شمال دامغان رگبار پراکنده، بارش و رعد و برق را شاهد خواهیم بود.

استقرار سامانه کم فشار تا روز جمعه

این سامانه کم فشار تا روز جمعه در استان سمنان مستقر است، اما در گرمسار پدیده خاص جوی به جز وزش باد شدید و گرو خاک ملاحظه نمی‌شود بیشینه و کمینه دمای هوای این غرب نشین صنعتی، ۴۰ و ۲۴ درجه بالای صفر است و تنها در ساعات آتی شاهد افزایش ابر خواهیم بود.

برای مهدیشهر نیز افزایش ابر و بارش باران و رگبار در ارتفاعات شمالی پیش بینی شده است در این شهرستان نیز شاهد کاهش دمای هوا تا روز جمعه هستیم بیشینه و کمینه دمای هوای این شهرستان زیبای مقصد گردشگری برای امروز ۳۴ و ۱۷ درجه بالای صفر و برای فردا ۳۱ و ۱۶ درجه بالای صفر اعلام شده است.

در نهایت باید گفت که ورود سامانه کم فشار بارشی به استان سمنان به خصوص نیمه شمالی و ارتفاعات باعث صدور هشدار زرد هواشناسی در استان شده است هشداری که تاکید می‌کند در فاصله بین روز‌های چهارشنبه تا جمعه شاهد وزش باد شدید، گرد و خاک، رگبار و رعد و برق و بارش خواهیم بود.

هشدار‌های صادر شده.

اما در هشدار هواشناسی صادره از سوی هواشناسی تمهیدات پیشگیرانه عدم خسارت ناشی از وزش باد از جمله عدم پیاده روی در زیر درختان، سازه‌های نیمه کار، کنترل پوشش گلخانه‌ها اجتناب از روشن کردن آتش در مراتع و نواحی جنگلی نیز تاکید شده است.

منابع طبیعی اعلام کرده که به دلیل وزش باد جنگل‌ها و مراتع مستعد آتش سوزی هستند در نتیجه مردم در زمان حضور در طبیعت حتماً مطمئن شوند که شعله‌ای هرقدر کوچک، روشن نماند، زیرا همان شعله‌های ریز در هنگام وزش باد‌های سنگین به مانند شعله‌ای بزرگ باعث بروز آتش سوزی خواهد شد.

در ادامه هشدار هواشناسی زرد هواشناسی عدم صعود به ارتفاعات و نواحی کوهستانی، اجتناب از اسکان چادر‌های مسافرتی در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

عدم چرای دام در نواحی مرتفع، مراقبت از گلخانه‌ها و تمهیدات ویژه در بخش کشاورزی و دامداری به خصوص در برابر وزش باد‌های سنگین از دیگر مسائلی است که در هشدار زرد هواشناسی در استان سمنان به آن اشاره شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار