محور‌های کوهستانی سمنان بارانی می‌شود/ کاهش دما تا هفت درجه

هواشناسی سمنان در قالب هشدار زرد، از بارندگی در نواحی کوهستانی به ویژه در شمال‌غرب این استان به همراه کاهش چهار تا هشت درجه سانتیگرادی دمای هوا خبر داد.
کد خبر: ۱۱۸۲۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۱ 27 August 2024

به گزارش «تابناک سمنان» به نقل از ایرنا، مدیرکل هواشناسی سمنان روز سه شنبه با اشاره به اعلام هشدار سطح زرد شماره ۲۴ در این استان، گفت: این هشدار به فعالیت سامانه بارشی و افزایش گرادیان فشار، وزش باد شدید و تندباد‌های لحظه‌ای مربوط است.

ایرج مصطفوی زمان آغاز این هشدار را از بعدازظهر امروز سه‌شنبه و زمان پایان آن را اوایل جمعه عنوان و اضافه کرد: نوع مخاطره در این مدت زمان فعالیت این سامانه بارش‌های رگباری، گاهی رعد و برق و احتمال تگرگ در برخی نقاط به ویژه در ارتفاعات و نواحی شمالی استان به ویژه در ساعات بعدازظهر و شب پیش‌بینی می‌شود.

وی یادآور شد: امروز سه شنبه شدت فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات شمال شرقی استان بیشتر است، روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه نیز شدت فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات شمال غربی استان بیشتر خواهد بود. مه‌آلودگی و کاهش دید در برخی ساعات در محور‌های کوهستانی و شمالی استان نیز دور از انتظار نیست.

این مسوول به کاهش محسوس دمای هوا در پایان هفته جاری اشاره و اضافه کرد: کاهش نسبی دمای هوا بین چهار تا هفت درجه در استان به تدریج از چهارشنبه تا جمعه پیش‌بینی می‌شود.

به گفته مصطفوی، وزش باد شدید و تندباد‌های موقت، گرد و خاک در برخی نقاط به ویژه نواحی جنوبی و شرقی استان منطقه اثر ارتفاعات به ویژه ارتفاعات شمال شرق و شمال غرب استان سمنان است.

احتمال اختلال در تردد خودرو‌ها

وی خاطرنشان کرد: آبگرفتگی معابر، جاری شدن رواناب و سیلاب‌های نقطه‌ای به دلیل رگباری بودن بارش‌های شرایط فصلی اختلال در تردد محور‌ها به ویژه در نواحی شمالی و گردنه‌ها محتمل است.

مدیرکل هواشناسی سمنان اضافه کرد که احتمال صاعقه، احتمال خسارات ناشی از باد شدید، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا در مناطق جنوب شرق و جنوبی، و احتمال خسارات ناشی از تگرگ، از پیش‌بینی‌های هواشناسی برای روز‌های پایانی هفته است.

هشدار درباره خسارت ناشی از تندباد

کنترل و لایروبی شبکه آبراه‌ها، جوی‌ها، کانال‌ها و دهانه پل ها، خودداری از توقف و اتراق در بستر و حاشیه رودخانه ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات و نواحی کوهستانی، خودداری از چرای دام‌ها در نواحی مرتفع، اتخاذ تمهیدات لازم برای پیشگیری از خطرات صاعقه و کاهش خسارات ناشی از باد شدید، مهمترین توصیه‌های هواشناسی سمنان برای روز‌های پایانی هفته جاری است.

همچنین برای این هفته توصیه شده است که عابران پیاده از تردد و نیز پارک خودرو در کنار درختان فرسوده، ساختمان‌های نیمه‌کاره یا سازه‌های ناپایدار به دلیل باد شدید خودداری کنند و کشاورزان نیز در پوشش گلخانه‌ها با هدف کاهش خسارات ناشی از باد تمهیدات پیشگیرانه را مدنظر قرار دهند.

سازمان هواشناسی کشور تاکید کرده است: طی چند روز آینده وزش باد در نوار شرقی و بخش‌های مرکزی کشور تداوم دارد و برای روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه وزش باد در نوار شرقی و مرکز کشور افزایش پیدا می‌کند و منطقه زابل نیز باد و گردوخاک خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار