همدان نیازمند برپایی نشست‌های تخصصی بین المللی است / همه مسئولان در راستای بین‌المللی شدن فرودگاه پشتیبان هستند/ ثبت جهانی مهمترین مؤلفه گفت و بین کشور‌ها را می‌تواند فراهم کند

محسن معصوم علیزاده در نشست تخصصی توسعه پایدار و اصالت محور شهر همدان در بستر مشارکت مردمی با تکیه بر ارزش‌های جهانی هگمتانه گفت: برای توسعه زیرساخت‌های همدان آنچه در حوزه تاسیسات، اقامتی و پذیرایی و چه در حوزه تفریحی و گردشگری باید بتوانیم خدمات بهتر و مطلوبتری را داشته باشیم.
کد خبر: ۱۱۸۲۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۳ 29 August 2024

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در نشست تخصصی توسعه پایدار و اصالت محور شهر همدان گفت: همدانی که جهانی شده نیازمند تفکر جهانی است و برای توسعه زیرساخت‌ها باید اقدامات موثرتری به انجام رسد.

به گزارش تابناک همدان؛ محسن معصوم علیزاده در نشست تخصصی توسعه پایدار و اصالت محور شهر همدان در بستر مشارکت مردمی با تکیه بر ارزش‌های جهانی هگمتانه گفت: برای توسعه زیرساخت‌های همدان آنچه در حوزه تاسیسات، اقامتی و پذیرایی و چه در حوزه تفریحی و گردشگری باید بتوانیم خدمات بهتر و مطلوبتری را داشته باشیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان افزود: برای توسعه پایدار علاوه بر توسعه زیرساخت‌ها، آنچه در کنار ثبت جهانی به ما آموزش داده شد کار کردن با هم و همدلی برای رسیدن به یک هدف بود که به منصه ظهور رسید. 

او ضمن تشکر از عوامل برگزاری این نشست تخصصی به نقش رسانه‌ها در امر اطلاع رسانی و آگاه‌سازی و همراه کردن مردم جهت ثبت جهانی هگمتانه نیز اشاره کرده و گفت: رسانه‌ها نقس موثری در ثبت جهانی هگمتانه داشتند و مردم را با مزایای ثبت جهانی آشنا ساختند.

معصوم علیزاده با تأکید بر اینکه همدان قابلیت جهانی شدن را دارد، بیان کرد: آمادگی برای جهانی شدن حاصل چندین هزار ساعت کار بی‌وقفه کارشناسان میراث فرهنگی در دهه‌های قبل است که امید می‌رود نتیجه‌بخش باشد و بتوانیم در کنار آن، ثبت جهانی دو کاروانسرای تاج‌آباد و فرسفج را نیز داشته باشیم. همچنین می‌دانیم نگاه مردم و فرهنگ‌سازی برای ثبت جهانی یک مقوله مهم است.

در ادامه این نشست دکتر محمد حسن طالبیان دکترای معماری مشاور و معاون وزیر میراث فرهنگی، محمد سعید ایزدی دکترای مرمت شهری و یعقوب محمدی فر دکترای باستان شناسی به ایراد سخن پرداخته و به زوایای مختلف ثبت جهانی هگمتانه و توسعه پایدار شهر همدان اشاره کردند.

محور گفتگوی این نشست در خصوص پسا ثبت جهانی هگمتانه بود که با توجه به اتمام ثبت جهانی چه کار‌ها و اقداماتی باید انجام شود تا بتوانیم از داشته‌ها محافظت کنیم و از سوی دیگر نیاز به نقشه راه که در حوزه معماری به چه سمت و سویی باید حرکت کنیم و نیز چگونه اصالت بافت تاریخی را حفظ کنیم.

مسئول ثبت جهانی آثار تاریخی در خصوص حفظ اصالت محوطه تاریخی هگمتانه گفت: با توجه به اینکه محوطه تاریخی صد هکتاری هگمتانه دارای اصالت است علاوه بر حفظ اصالت آن باید به توسعه شهری نیز توجه داشته باشیم.

طالبیان پیشنهاداتی در خصوص مرمت و حفاظت بافت تاریخی ارائه کردند که مهمترین آنها احیای قنوات و چشمه‌ها بود که با این امرمشکلات کم آبی برطرف خواهد شد.

احیای موزه هگمتانه و شش خیابان اصلی و احیای کاروانسرا‌ها جهت مراسمات مذهبی نیز از دیگر پیشنهاد محمدحسن طالبیان، عضو هیأت ثبت جهانی پرونده هگمتانه در یونسکو بود.

او با قدردانی از تمام باستان‌شناسان ایرانی و خارجی که در کاوش‌های تپه هگمتانه نقش داشتند، از جمله صراف، آذرنوش، هژبری و ملک‌زاده و همچنین مهیار که در آزادسازی حریم تپه هگمتانه تلاش کرد، فرایند ثبت این پرونده را در ۶ سال گذشته و از زمانی که هگمتانه به فهرست میراث در انتظار یونسکو راه یافت، تشریح کرد و گفت: موضوعی که همیشه دنبال می‌کردیم «حفاظت» است. وفاق ملی و مشارکت مردم برای ما خیلی مهم است. بسیاری از این پرونده‌ها از این جهت موفق بودند و باید از این منظر به مردم همدان تبریک گفت. اگرچه سال‌هاست که به همدان و بافت تاریخی آن جفا کرده‌ایم و اتفاقات خیلی بدی افتاده است. اکنون کل بافت تاریخی شهر همدان در حریم پرونده یونسکو ثبت شده است و همه ما وظیفه داریم برای کل محدوده بافت همدان برنامه حفاظت داشته باشیم.

طالبیان با اشاره به اینکه مرکز تاریخی همدان در حریم پرونده هگمتانه ثبت شده است، درباره الحاق آن به این پرونده در آینده، اظهار کرد: با وجود همه مشکلات و جفا‌هایی که در شهر همدان شده است، اما می‌توان این بخش را اصلاح و تکمیل کرد و در قالب یک پرونده جدید و یا به عنوان بخش الحاقی به پرونده هگمتانه مطرح کرد. 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان و ثبت جهانی هگمتانه فرودگاه همدان باید بین‌المللی شده و به مقاصد مختلف پرواز داشته باشد.

نماینده مردم همدان وفامنین افزود: با توجه به جهانی شدن هگمتانه پرواز هواپیما از همدان به نقاط مختلف و بالعکس یک نیاز جدی است.

وی از رسانه‌ها خواست به عنوان یار سوم دولت و مجلس یاریگر مسئولان باشند و افزود: همه مسئولان در راستای بین‌المللی شدن فرودگاه پشتیبان هستند. 

حمیدرضا حاجی بابایی با بیان اینکه توسعه تاریخی و ریشه محکمی که این مردم دارند که باید قدر آن را بدانیم گفت: مردم همدان ریشه تمدنی، تاریخی، فرهنگی و اسلامی دارند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: طرح‌های خوبی با کمک استاندار همدان و مدیران اجرایی در دست اجرا است و همه مسئولان برای اجرای این طرح‌ها وارد میدان شده و کمک کردند.

حاجی بابایی افزود: میدان کار فراهم شده است از جمله تلاش برای تکمیل راه‌آهن به زنجان، تکمیل راه‌ها و اتوبان فراهم است و بزودی عملیات ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی با حضور وزیر جدید بهداشت آغاز می‌شود.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی نیز در این نشست تخصصی اظهار کرد: اعتبار بخشی به آثار تاریخی یکی از مهمترین دستاورد‌های ثبت جهانی است. این در حالی است که شناخت جامعه جهانی و معرفی اثر در سطح بین‌الملل یکی دیگر از دستاورد‌های ثبت جهانی یک اثر تاریخی است.

علیرضا ایزدی افزود: ثبت جهانی هگمتانه را به‌عنوان ۲۸ مین اثر ایران تبریک می‌گویم این کار بزرگ و این موفقیت جهانی حاصل کار جمعی و گروهی بود. ثبت جهانی آثار در ابعاد داخلی و خارجی دارای اهمیت است به این صورت که آثاری به ثبت جهانی می‌رسد که دارای ارزش‌های تبیین در ساحت‌های جهانی است و رویکرد ثبت جهانی رویکرد احراز و پذیرفتن شرایط هر کشور است.

او ادامه داد: نقش اصلی تشکیل کنوانسیون حمایت از کشور‌هایی است که از آثار برجسته‌ای برخوردار هستند و کشور‌ها بنابه دلایلی امکان و مسئولیت نگهداری و صیانت از آثار را نداشتند از این رو کنوانسیون قصد دارد از اثر و کشور صاحب اثر حمایت کند.

ایزدی تصریح کرد: امروز ثبت جهانی مهمترین مؤلفه گفت و بین کشور‌ها را می‌تواند فراهم کند. نقش اقتصادی ثبت جهانی هر اثر و درآمدزایی آن، حفاظت و صیانت از آثار تاریخی، جذب گردشگر به مقصد اثر تاریخی، معرفی بین‌المللی آن، توانمندسازی جوامع محلی و ... از مهمترین نتایج و کارکرد‌های ثبت جهانی یک اثر تاریخی است.

او اضافه کرد: ثبت جهانی تازه آغاز کار کرد است و در ۲ حوزه صیانت و حفاظت و حوزه معرفی هر اثر باید فعالیت جدی داشت. البته در حوزه حفاظت و صیانت از هر اثر تاریخی باید بدانیم تنها وظیفه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیست بلکه دستگاه‌های مختلف باید در این باره کمک کنند که در همبن رابطه پلان مدیریت سایت‌های تاریخی در حال تدوین است. 

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا هدف از برگزاری این رویداد را ورود صندوق احیا به نقش آثار ثبت شده جهانی در زندگی جامعه محلی عنوان کرد. میراث فرهنگی ثروت واقعی ایران است و می‌تواند در کیفیت زندگی جوامع محلی نقش مؤثری ایفا کند و رونق اقتصادی به ارمغان آورد.

شهاب طلایی گفت: ۲۸اثر ثبت جهانی ایران اسلامی می‌تواند با توجه و برنامه‌ریزی هدفمند و توام با شناخت در اقتصاد کشور نقش‌آفرین باشند. طلایی اظهار کرد: صندوق توسعه و احیا در چشم‌انداز خود با خلق منابع و ایده‌های جدید به دنبال تقویت اقتصاد میراث است.

طلایی ابراز امیدواری کرد: در دولت چهاردهم اقتصاد میراث جدی گرفته شود و این وزارتخانه بتواند نقش واقعی خود را در جامعه ایفا کند. مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در ادامه همدان و آثار تاریخ‌اش را برای این مجموعه مهم توصیف کرد و افزود: بزودی آثار تاریخی جدیدی پس از مرمت و احیا به مردم این دیار فرهنگ و تمدن تقدیم خواهد شد.

در پایان فعالان حوزه گردشگری و مدعوین دغدغه‌ها و سوالات خود را در زمینه ثبت جهانی هگمتانه و مسایل پیرامون آن مطرح کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار