در نشست ارزش‌های ثبت جهانی هگمتانه مطرح شد

جهانی شدن هگمتانه کام مردم را شیرین کرد

میراث آریا
کد خبر: ۱۱۸۰۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۲ 14 August 2024
جهانی شدن هگمتانه کام مردم را شیرین کرد

در نشست تخصصی ارزش‌های ثبت جهانی هگمتانه که امروز سه‌شنبه ۲۳ مرداد برگزار شد بر اهمیت معرفی هرچه بیشتر هگمتانه به‌عنوان اثر جهانی تاریخی تاکید شد.

این نشست در محل موزه ملی ایران برگزار شد و کارشناسان و باستان‌شناسان درباره اهمیت تاریخی و ضرورت ثبت جهانی هگمتانه سخنرانی کردند.

جبرئیل نوکنده رئیس‌کل موزه ملی در این نشست گفت: وقتی یک اثر در فهرست میراث جهانی ثبت می‌شود به بخشی از تاریخ بشر تبدیل خواهد شد و حالا اگر اثری مثل هگمتانه ثبت جهانی شود متوجه خواهیم شد که اهمیت ثبت آثار تا چه اندازه است.

او افزود: همچنین یادمان باشد وقتی اثری ثبت جهانی می‌شود، این اثر کارکرد موزه‌ای پیدا می‌کند و در دسترس پژوهشگران و بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت. نوکنده گفت: این در حالی است که وقتی اثری ثبت جهانی می‌شود، می‌تواند استمداد‌های حفاظتی و مرمتی را از بالاترین نهاد فرهنگی دنیا یعنی یونسکو دریافت کند.

رئیس‌کل موزه ملی ایران خاطرنشان کرد: باید به مردم همدان و باید به تمام مردم ایران و بلکه به تمام مردم دنیا برای ثبت جهانی هگمتانه تبریک گفت. این محوطه یکی از باارزش‌ترین آثاری است که ثبت جهانی شده و امتیاز آن‌نیز این است که به‌عنوان اثر باستان‌شناختی ثبت جهانی شده است.

شیرین شدن کام مردم با ثبت جهانی هگمتانه

آتوسا مومنی رئیس مرکز مطالعات میراث ناملموس نیز در این نشست در سخنانی گفت: ثبت جهانی هگمتانه یک اقدام مهم و ارزشمند است که باعث شد تا شاهد ارتقای رتبه ایران در جایگاه ثبت جهانی آثار تاریخی بودیم. ثبت جهانی این اثر کام مردم ایران را شیرین کرد و خبر و اتفاق بسیار دلنشینی بود.

او افزود: کار‌های بزرگی درباره ثبت جهانی هگمتانه انجام شد. حقیقتا در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تمام همکاران ما تلاش کردند. وقتی یک اثری ثبت می‌شود ظرفیت رویت‌پذیری پیدا می‌کند و دسترسی مردم به این اثر آسان می‌شود.

مومنی اضافه کرد: در حوزه میراث ناملموس آنچه را که باعث ثبت جهانی یک اثر می‌شود، ویژگی "ترین" بودن آن است. هگمتانه واقعا جزو برترین آثاری است که ثبت جهانی شده است. همدان در پرونده‌های متعدد، ۲۳ بار مورد کاوش قرار گرفته و اثری مثل هگمتانه یکی از با ارزش‌ترین آثار این منطقه است. هگمتانه ممتازترین اثری است که تاب‌آوری زیادی داشته و در جغرافیای منطقه، یک ظرفیت مهم اقتصادی بوده است.

رئیس مرکز مطالعات میراث ناملموس ادامه داد: تولد نخستین دولت‌شهر در فلات ایران در این منطقه رخ داده و این منطقه در طول تاریخ دارای اهمیت بوده است.

نام هگمتانه شگفت‌انگیز است

مهرداد ملک‌زاده پژوهشگر و باستان‌شناس نیز در این نشست تخصصی در سخنانی گفت: باستان‌شناسان متعددی در منطقه هگمتانه و شهر همدان فعالیت داشته‌اند و این منطقه به گواهی تمامی باستان‌شناسان دارای اهمیت بسیار زیادی است.

او افزود: هگمتانه بر خلاف سایر آثار ثبت جهانی شده ایران که دارای ارزش‌های مختلف از جمله معماری هستند، هگمتانه یک تپه تاریخی است و اهمیت بسیار زیادی دارد.

ملک‌زاده ادامه داد: نام هگمتانه شگفت‌انگیز است. توجه به نام هگمتانه می‌تواند اطلاعات کامل‌تری از ارزش این اثر تاریخی به ما ارائه دهد. هگمتانه گنجینه ارزشمندی است. نام این اثر یک واژه فارسی است که ریشه در تاریخ دارد. اینجا محل جمع‌آمدن و گردآمدن است و تاریخ آدم‌ها از آن لحظه شروع شد. مردم ساکن این منطقه با یکدیگر متحد شدند و یک تاریخ جدید را بنا گذاشتند.

این باستان‌شناس در ادامه گفت: در یک دوره تاریخی ماد‌ها پایتخت خود را در آن منطقه بنا نهادند که دلایل مختلفی دارد یکی از دلایل آن شریان و شاهراه مهم مواصلاتی بوده است که به‌عنوان مثال می‌توان به شاهراه خراسان اشاره کرد که منطقه همدان یک لنگرگاه در مسیر شاهراه خراسان بزرگ بوده است.

او در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت منطقه همدان در مبادلات اقتصادی و کالا در طول تاریخ اضافه کرد: قرارگرفتن منطقه همدان در مسیر مبادلات اقتصادی و حمل و نقل کالا نشان از اهمیت تاریخی این منطقه دارد. کار‌های نکرده زیادی در همدان و منطقه هگمتانه داریم و باید کار‌های پژوهشی و میدانی بیشتری انجام داد و هگمتانه را بیش از پیش معرفی کرد.

در پایان این نشست تخصصی پرسش و پاسخ با حضور شرکت‌کنندگان با موضوع تپه هگمتانه برگزار شد.

منبع: خبرگزاری میراث آریا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار