تپه باستانی هگمتانه در فهرست آثار جهانی

رانجام پرونده ثبت جهانی هگمتانه پس از چند رفت و برگشت، در روز شنبه ۲۷ ژولای ۲۰۲۴ مصادف با ۶ مردادماه ۱۴۰۳ در اجلاس عمومی سازمان یونسکو در دهلی‌نو مطرح و بعد از دفاع تیم کارشناسی ایران به رای‌گیری گذاشته شد و با رای اعضای آن بیست و هشتمین اثر ثبت جهانی آثار تاریخی ایران به نام همدان رقم خورد.
کد خبر: ۱۱۷۷۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۴ 28 July 2024

شنبه طلایی برای ایران و هگمتانه
تبریک به ایرانیان، هگمتانه ثبت جهانی شد


هیجان در دیار مادستان و در گرم‌ترین روز‌های تابستان به اوج خودش رسید تا در طلایی‌ترین شنبه ۲۰۲۴، محوطه تاریخی هگمتانه در اجلاس عمومی سازمان یونسکو ثبت جهانی شد.

به‌گزارش تابناک همدان به نقل از روابط‌عمومی اداره‎کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، محسن معصوم علیزاده گفت: مردم همدان و دیار همیشه سرافراز تاریخ و تمدن ایران، با دفاع تیم کارشناسی وزارت میراث‌فرهنگی از پرونده ثبت جهانی هگمتانه، رویای جهانی شدن همدان پس از سال‌ها انتظار محقق و اشک شوق از دیدگان دوست‌داران میراث‌فرهنگی فرو ریخت.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: پرونده ثبت جهانی هگمتانه پس از سال‌ها پیگیری بالاخره در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» به یونسکو ارسال شد تا زنده‌ترین شهر ایران از ۳ هزار سال قبل تاکنون در حافظه میراث‌جهانی به ثبت برسد.

بعد از ارسال این پرونده به یونسکو همه بخش‌ها اعم از ارگانها‌های دولتی، اصناف و اقشار مردم و نیز دوستداران میراث فرهنگی در پایتخت تاریخ و تمدن پا به عرصه گذاشتند تا مقدمات این رخداد مهم را آماده کنند. در شهریور ۱۴۰۲، ارزیاب یونسکو به همدان سفر و از تمام بخش‌های مورد اشاره در پرونده بازدید کرد و دو ماه بعد نخستین گزارش خود را برای ایران فرستاد.

سرانجام پرونده ثبت جهانی هگمتانه پس از چند رفت و برگشت، در روز شنبه ۲۷ ژولای ۲۰۲۴ مصادف با ۶ مردادماه ۱۴۰۳ در اجلاس عمومی سازمان یونسکو در دهلی‌نو مطرح و بعد از دفاع تیم کارشناسی ایران به رای‌گیری گذاشته شد و با رای اعضای آن بیست و هشتمین اثر ثبت جهانی آثار تاریخی ایران به نام همدان رقم خورد.

سرانجام در دولت سیزدهم و رئیس جمهور شهید، ساعت‌های پر از اضطراب و نگرانی برای مردم همدان و به ویژه دوست‌داران میراث‌فرهنگی این دیار و ایران عزیز به انتها رسید و در شنبه طلایی هگمتانه نیز جهانی شد و لبخند بر لبان مردم این دیار نشسته و اشک شوق از چشمانشان جاری شد. مردم ایران تبریک.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار