دانشگاه‌ها برای تربیت نخبگان کارآفرین دارای رسالت اجتماعی هستند

دکتر امیر مومنی با اشاره به اینکه اشتغال، رونق تولید و ایجاد رفاه اجتماعی در راستای تکالیف دانشگاه‌ها است، تاکید کرد: دانشگاه‌ها برای تربیت نخبگان کارآفرین دارای رسالت اجتماعی هستند و هدف ما این است كه با کمک دستگاه‌های استانی و ملی از جمله اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اداره صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه صنعتی همدان را به یک دانشگاه کارآفرین تبدیل كنيم.
کد خبر: ۱۱۷۷۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴ 28 July 2024

در راستای همکاری مشترک و به منظور استفاده بهینه از پتانسیل‌ها، امکانات و ظرفیت‌های متقابل دانشگاه صنعتی همدان و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دو مجموعه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی همدان، رئیس دانشگاه صنعتی همدان در این جلسه با تاكيد بر اهميت اشتغال دانش آموختگان اظهار کرد: بر اساس سیاست کلان کشور، وزارت علوم مسئله اشتغال دانش آموختگان را در راس برنامه‌های خود قرار داد و به تبع آن همه دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه صنعتی همدان این مهم را در دستور کار خود قرار داده‌اند. 

دکتر امیر مومنی با اشاره به اینکه اشتغال، رونق تولید و ایجاد رفاه اجتماعی در راستای تکالیف دانشگاه‌ها است، تاکید کرد: دانشگاه‌ها برای تربیت نخبگان کارآفرین دارای رسالت اجتماعی هستند و هدف ما این است كه با کمک دستگاه‌های استانی و ملی از جمله اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اداره صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه صنعتی همدان را به یک دانشگاه کارآفرین تبدیل كنيم.

وی ضمن اشاره به اهميت ارتباط بين دانشگاه و صنایع در امر اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گفت: در سال‌های اخير تفاهم‌نامه‌های متعددی با واحدهای صنعتی منعقد شده است كه يكی از بندهای مهم و ثابت در اين تفاهم‌نامه‌ها موضوع كارآموزی، كارورزی و كاربينی دانشجويان و دانش آموختگان بوده است.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان افزود: در زمينه ارتباط دانشگاه با صنعت دو هدف مهم را دنبال می‌كنيم که شامل ايجاد بستر مناسب برای آموزش مهارت‌های فنی مرتبط با رشته تخصصی به دانشجويان و كمك به اشتغال دانش آموختگان در واحدهای صنعتی و ديگر مشاغل مرتبط با رشته تخصصی آن‌ها است.

*هدایت دانشگاه صنعتی همدان به سمت دانشگاه کارآفرين

مومنی ادامه داد: تلاش کرده‌ایم فعالیت دانشجويان در زمینه‌های کارورزی، کارآفرینی و کاربینی به کمک صنایع، فعال و غنی شود و امیدواریم با تلاش در مسیر اشتغال نخبگانی، دانشگاه صنعتی همدان را به سمت تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرين هدايت كنيم.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان اضافه کرد: در اين راستا مركز هدايت شغلی در دانشگاه صنعتی همدان راه‌اندازی شده که با استقبال دانشجويان و صاحبان صنایع مواجه شده است.

مومنی با اشاره به اينكه دانشگاه‌های نسل سه و چهار دانشگاه‌های کارآفرین و جامعه محور هستند، یادآور شد: دانشگاه صنعتی همدان متولی آموزش تخصصی و پرورش فارغ‌التحصیلان توانمند در رشته‌های فنی و مهندسی جهت رشد و توسعه جامعه است و در این زمینه تکالیف خود را پذیرفته و به نحو احسن اجرا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه درصدد تنظیم طرح جامع کارآفرینی هستیم، تصریح کرد: تلاش کرده‌ایم به عنوان یک راهکار، فرهنگ خلاقیت و نوآوری را در دانشگاه صنعتی همدان ارتقا دهیم و در این مسیر مرکز رشد دانشگاه را راه‌اندازی کردیم و خرسندیم که اکنون تیم‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان متعددی در این مرکز فعال هستند.

مومنی با تاكيد بر ارتباط دوسويه بين دانشگاه صنعتی همدان و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بيان كرد: اين دانشگاه به سبب داشتن هيات علمی فرهيخته و جوان دارای ظرفيت علمی بالا در حوزه‌های فنی مهندسی آمادگی دارد در صورت نياز اداره تعاون در حوزه‌های آموزش، پژوهش و توانمندسازی مدیران و کارشناسان و یا اعضای تعاونی‌ها و مجموعه‌های ذیل آن خدمات ارائه دهد.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان ادامه داد: از طرف ديگر، دانشگاه نياز دارد تا از ظرفيت‌های اداره تعاون برای هدايت شغلی دانشجويان، اشتغال دانش آموختگان، آموزش مهارت‌های فنی و تخصصی و آموزش قوانين كار بهره‌مند شود.

* دانشگاه‌های همدان آمایش سنجی و احصاء نیازهای صنعت را انجام دهند

در ادامه مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: با کمک دانشگاه‌های استان آمایش سنجی و احصاء نیازهای واقعی صنعت و بازار استان انجام و آموزش جمعیت فعال استان منطبق بر نیازهای صنعت تدوین شود.

یوسف شعبانی اظهار کرد: نگاه واقع گرایانه، علمی و دانش محور برای حل مشکلات لازم است و بدون آن موانع موجود در کسب و کار رفع نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه استان همدان بالغ بر ۵۸۰ هزار جمعیت فعال و متقاضی شغل دارد، گفت: فرصت‌ها و قابلیت‌های موجود در بازار کار استان، پاسخگوی تقاضاهای موجود در بازار است.

شعبانی ادامه داد: مشکل همدان ایجاد شغل نیست بلکه در توزیع آن مشکل وجود دارد و در این زمینه با ناترازی در فرصت‌های شغلی مواجه هستیم و کارفرمایان گله دارند که به اندازه کافی کارگر نداریم.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار