رییس کل دادگستری: اجرای طرح کاداستر کشاورزی در خراسان‌شمالی کند است

رییس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: روند اجرای کاداستر زمین‌های کشاورزی در این استان کند است و با نقطه مطلوب فاصله دارد.
کد خبر: ۱۱۸۲۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶ 28 August 2024

به گزارش «تابناک خراسان شمالی» به نقل از ایرنا، حجت الاسلام رضا براتی زاده روز چهارشنبه در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان اظهار کرد: میزان اجرای حدنگاری زمین‌های کشاورزی در کشور ۶۷ درصد که این رقم در خراسان شمالی ۵۴ درصد گزارش شده است.

وی افزود: البته اجرای طرح جامع حدنگار در زمین های کشاورزی استان در سال جاری نسبت به سال های گذشته بهتر بوده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی اظهار کرد: طرح حدنگاری و صدور اسناد مالکیت رسمی در اراضی ملی و منابع طبیعی استان مناسب اجرا شده است اما شرایط در زمین های کشاورزی رضایت بخش نیست.

وی افزود: اجرای حدنگاری و ساز و کار صدور اسناد کاداستر در زمین های کشاورزی تقاضا محور است و در این استان کشاورزان استقبال خوبی نداشتند.

حجت الاسلام براتی زاده همچنین با تاکید بر ضرورت اجرای احکام قطعی موضوع قلع و قمع مستحدثات غیر قانونی مرتبط با جرم تغییر کاربری غیرمجاز زمین های کشاورزی گفت: سرعت در اجرای احکام بویژه در خصوص تغییرکاربری های غیرمجاز در عرصه های کشاورزی استان ضروری است، البته تمهیدات نظارتی و مراقبتی و بکارگیری سازوکارهای پیشگیرانه نیز باید مد نظر باشد.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تغییر کاربری غیرمجاز زمین های کشاورزی در سال های اخیر روند رو به رشد داشته است.

وی با تاکید بر ضرورت سرعت دادن در پرداخت مطالبات ادارات و دستگاه های خدمات رسان گفت: پرداخت نشدن مطالبات این دستگاه ها سبب ایجاد ناترازی در نسبت منابع و مصارف و اختلال در خدمات رسانی به مردم می شود.

اسفراین پیشتاز در حدنگاری زمین های کشاورزی

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز در این نشست گفت: شهرستان اسفراین با بیش از ۸۱ درصد بالاترین و رازوجرگلان با ۱۹ درصد پایین ترین آمار حدنگاری در زمین های کشاورزی استان را دارند.

سید جواد ایلالی افزود: توصیه می شود مسوولان جهاد کشاورزی استان با ایجاد و تقویت مشوق ها و یا به کارگیری ساز و کارهای الزام آور، کشاورزان را به دریافت سند مالکیت کشاورزی راغب کنند.

به گزارش ایرنا، سهم بخش کشاورزی خراسان شمالی ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

سطح زمین های کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل زمین های استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز زمین های غیرکشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار