بازار تاجیکستان نیازمند محصولات پتروشیمی است

رایزن بازرگانی ایران در تاجیکستان گفت: بازار تاجیکستان نیازمند محصولات پتروشیمی است که خراسان شمالی ظرفیت خوبی برای بهره گیری از این بازار دارد.
کد خبر: ۱۱۸۲۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷ 29 August 2024

به گزارش «تابناک خراسان شمالی» به نقل از ایرنا، محمدعلی امیرفخریان روز پنجشنبه در نشست با تجار خراسان شمالی اظهار کرد: بازار کشور تاجیکستان نیازمند تولیداتی همچون محصولات پتروشیمی، فولادی و مقاطع آهنی است و بسیاری از نیاز‌های ایران همچون نیاز به محصولات آلومینا در آن کشور قابل تامین است.

وی افزود: کشور تاجیکستان، مردم همزبان با ایران دارد و البته وجود اشتراکات زبانی، فرهنگی و پیشینه تاریخی سبب شده تا برقراری ارتباط تجاری آسان باشد.

امیرفخریان با تاکید بر اینکه رغبت مردم تاجیکستان به مراوده تجاری با ایران زیاد است، گفت: باید از اشتراکات برای تقویت ارتباطات تجاری بهره ببریم، البته در خراسان شمالی ظرفیت‌های زیادی برای ایجاد این مراودات وجود دارد، بسیاری از نیاز‌های کشور تاجیکستان به وسیله بازرگانان و تولیدکنندگان خراسان شمالی قابل رفع است.

وی با بیان اینکه کشور تاجیکستان محصور در خشکی است، تصریح کرد: ۹۳ درصد از وسعت کشور تاجیکستان کوهستانی است، این کشور منابع آبی بسیار خوبی دارد بنابراین می‌توان برای انجام کشت‌های فراسرزمینی و سرمایه گذاری در این زمینه برای خراسان شمالی برنامه ریزی کرد.

رایزن بازرگانی ایران در تاجیکستان تاکید کرد: تاجیکستان در تابستان برق مازاد دارد و در زمستان دچار کمبود برق است از این رو تولید برق در آن کشور از اهمیت بالایی برخورد دارد است بر این اساس زمینه‌های خوبی برای سرمایه گذاری در زمینه تولید برق فراهم است.

وی افزود: براساس گزارش‌ها از بانک جهانی، نرخ تورم در تاجیکستان در حال کاهش بوده و فقر در آن کشور کاهش یافته است از این رو تصویری خوب و روبه رشد از اقتصاد آن کشور قابل ترسیم است.

کشور تاجیکستان با ۱۴۳ کیلومتر مربع مساحت و جمعیت ۹.۵ میلیون نفری تا سال ۲۰۲۱، از چهار دهم درصد ذخیره آب جهانی برخوردار است.

تولید ناخالص داخلی این کشور ۹.۶ میلیارد دلار، سرانه تولید ناخالص داخلی ۸۵۹ دلار و حجم تجارت خارجی ۶.۳ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۲ بوده است.

مهم‌ترین اقلام صادراتی کشور تاجیکستان شامل آلومینیوم، پنبه (به صورت نخ)، برق، خشکبار، سنگ‌های قیمتی، میوه و سبزیجات و اقلام وارداتی شامل مشتقات نفتی، اکسید آلومینیوم، ماشین آلات، مواد غذایی و دارو است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار