کاهش ۱۰۰ درصدی شیب نزولی فرزندآوری در استان

شیب نزولی فرزندآوری در استان اصفهان، امسال بیش از ۱۰۰ درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۱۸۱۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۳ 19 August 2024

به گزارش «تابناک اصفهان» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان گفت: درچهارامسال، ۱۶ هزارو ۶۶ مورد تولد داشتیم که چهاردرصد کمتر از مدت مشابه پارسال است.  


مجتبی یکتامنش افزود: این درحالی است که چهارماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱، این میزان کاهشی تولد فرزند، هشت و نیم درصد بوده است.


وی اضافه کرد: در چهارماهه ابتدای امسال، آمار تولد در برخی شهرستان‌ها از جمله بویین میاندشت حدود ۴۱ درصد، نطنز، مبارکه و دهاقان افزایشی بوده است.


مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان ادامه داد: طبق بررسی آمار مرکز رصد جمعیتی این استان که امسال راه اندازی شده، تأثیر مشوق‌های قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در فرزندآوری بچه سوم و چهارم به ترتیب افزایش ۲۵ و ۱۸ درصدی داشته است.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده هم با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در کشور اجرایی شده است اظهار امیدواری کرد: طبق تغییر رفتارجامعه، برای فرار از پیری جمعیت(سیاه چاله جمعیتی) میزان باروری و فرزندآوری در کشور، دست کم به دو و نیم درصد برسد.


امیرحسین بانکی پور افزود: پیگیر تأمین زمین و پرداخت سریع‌تر اعطای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در کشور هستیم.
دبیرکمیسیون هماهنگی بانک‌های استان اصفهان نیز گفت: در چهارماهه ابتدای امسال، هفت هزار ۲۶ فقره تسهیلات ازدواج به میزان ۲۳ هزارو ۵۲۰ میلیارد ریال و ۶ هزار و ۹۸۷ فقره تسهیلات فرزندآوری به میزان پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در این استان پرداخت شده است.


رشید ساعدی افزود: تسهیلات در همه استان‌ها در حال پرداخت است و استان اصفهان نسبت به اعتبار اختصاصی به پرداختی، رتبه دوم کشور قرار دارد.


وی اضافه کرد: بانک مرکزی برای تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری و کاهش افراد در نوبت (آمار‌های دراختیار بانک مرکزی)، مشوق‌هایی را در نظر گرفته است.


ساعدی با بیان اینکه در محاسبه میزان کارمزد و اقساط هیچ تفاوتی بین بانک‌ها وجود ندارد ادامه داد: متقاضیان برای ثبت نام و کسب اطلاعات و ارائه شکایت و انتقاد در خصوص این تسهیلات باید به سامانه بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir مراجعه کنند.


معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان هم گفت: طبق مواد ٣ و ۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به ازای تولد فرزند سوم و بیشتر، از ۲۴ مهر سال ١۴٠٠ به بعد و به خانوار‌های دارای چهار فرزند کمتر از ٢٠ سال یک قطعه زمین حداکثر ٢٠٠ متر مربعی به ارز‌ش حداکثر یک میلیارد و ۱۷۲ میلیون تومان اختصاص می‌یابد.


محمد کیانی افزود: خانوار‌های مشمول قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، شامل خانوار‌های دارای چهار فرزند کمتر از ۲۰ سال و خانوار‌هایی که فرزند سوم و بیشتر آنها از ۲۴ مهر سال ۱۴۰۰ متولد شده اند، می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir در قسمت جوانی جمعیت ثبت نام کنند.


وی اضافه کرد: تاکنون بیش از ۱۸هزار متقاضی مسکن جوانی جمعیت در استان ثبت نام کردند که تاکنون به حدود سه هزار خانوار، زمین واگذار شده است.


قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره در ۲۴ مهر سال ۱۴۰۰ تصویب و اجرای آن را در آبان همان سال ابلاغ شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار