مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد:

ضعف اصلی شوها از نمایشنامه است / مسئولان مربوط صبر و بردباری خود را بالاتر ببرند

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از مسئولان مربوط صبر و بردباری بیشتری در مواجهه با نمایش‌های طنز خواست.
کد خبر: ۱۰۲۰۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۰ 02 January 2022

 

مجید جوادیان زاده، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در گفتگو با تابناک با تاکید بر لزوم وجود غلو در طنز گفت: طنز روی مرز باریکی درحرکت است چرا که مسئولیت گفتن کژی‌ها و زشتی‌ها را با زبان شوخی دارد. در این مورد نیازمند بردباری و صبر بیشتری از جانب مسئولین هستیم و همگی باید بپذیریم در طنز مقداری غلو کردن وجود دارد.
جوادیان‌زاده همچنین با تاکید بر اهمیت آموزش در طنازی تصریح کرد: در این زمینه به آموزش‌های لازم متناسب با اسلوب علمی نمایش و همچنین زبانِ طنز قابل درک برای مردم نیاز داریم. همینطور که در اکثر جشنواره‌‌ها درکنار جشنواره، کارگاه‌های آموزشی و ورکشاپ‌هایی برگزار می‌کردیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در ادامه گفت: خنده نباید به هدف تبدیل شود؛ بلکه درون مایه و محتوای اصلیِ یک طنز، انتقاد درست و به جاست که در کنارش به سبب زبان خاصی که دارد؛ از مخاطب خنده می‌گیرد. مکانیسم خنده یک مکانیسم پیچیده و مرحله‌ای است و مخاطب باید محتوا و متن نمایش را به شکل ملموسی درک کند تا بتواند با آن ارتباط بگیرد و واکنش نشان دهد.
جوادیان زاده همچنین با اشاره به برخی از نمایش‌های استان ادامه داد: اگرچه عمر اجراهای طنز در استان، عمر کوتاهی است و تجربه در این زمینه به اندازه تجربه در دیگر ژانرها نیست اما، برخي از نمایش‌های ما توانستند بازخورد خوبی از مردم و اهل هنر بگیرند و به جشنواره‌های برگزیده مثل جشنواره چتر زندگی راه پیدا کنند. ضعف اصلی که منجر به آسیب دیدن نمایش‌های صحنه‌ای ما می‌شود؛ از ضعف نمایشنامه است و در این زمینه نیاز به پیشرفت و تلاش داریم.
وی در آخر با اشاره به بوروکراسی اداری این اداره کل اضافه کرد: هیچ منبع مالی خاصی برای تئاتر و نمایش درنظر گرفته نشده است و نقش اداره‌ها صرفا یک نقش حامی و سازمان دهنده است. ضمنا مجوز اولیه و اصلی برای نمایش‌ها از جانب سازمان نظارت و بازبینی نمایش که هیئت و شورایی متشکل از هنرمندان، پيشکسوتان و طنازان دارد؛ صادر می‌شود. اسپانسر اصلی تمام شوها در استان نیز، شهرداری می‌باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار