رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در گفت‌وگو با تابناک عنوان کرد:

پایش مستمر آفت قرنطینه‌ای کرم برگخوار پاییزه در شاهرود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: پایش مستمر آفت قرنطینه‌ای کرم برگخوار پاییزه در مزارع این شهرستان در دستور کار است.
کد خبر: ۱۱۸۴۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸ 15 September 2024

محمدرضا قاسمی در گفت‌گو با خبرنگار تابناک در استان سمنان، اظهار داشت: در راستای ردیابی آفت قرنطینه‌ای و خطرناک برگخوار پاییزه، مزارع ذرت شهرستان شاهرود به صورت مستمر از سوی شبکه مراقبت گیاهی مورد پایش قرار می‌گیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که چه محصولاتی می‌تواند میزبان آفت قرنطینه‌ای کرم برگخوار پاییزه باشد؛ گفت: بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی زراعی به ویژه ذرت میزبان آفت برگخوار پاییزه هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: این آفت می‌تواند در مزارعی همچون ذرت، گندم، پنبه، ارزن و سورگوم وارد شود و خسارت زیادی بر جای بگذارد.
قاسمی با بیان اینکه آفت قرنطینه‌ای کرم برگخوار پاییزه در هر زمانی می‌تواند نسل خود را ادامه دهد؛ تصریح کرد: سرعت فراگیری از ویژگی‌های کرم برگخوار پاییزه بوده و قدرت گسترش این آفت، روزانه ۱۰۰ کیلومتر است.
وی درباره میزان خسارتزایی این آفت نیز گفت: این آفت می‌تواند در هر روز تا ۲ هزار تخم بگذارد و از این رو اگر به موقع شناسایی و با آن مبارزه نشود، تمام دسترنج و محصولات کشاورزی را بین خواهد برد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطر نشان کرد: این آفت تا کنون در استان‌های فارس، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و منطقه جنوب استان کرمان مشاهده شده است.
قاسمی گفت: حدود ۶۳۰ هکتار از مزارع میزبان این آفت پایش شده که خوشبختانه تا کنون در سطح مزارع این شهرستان مشاهده نشده است.

اشتراک گذاری
آخرین اخبار