سفیر چین: تحریم‌ها سد راه ارتباط با ایران است

سفیر کشور چین در جمهوری اسلامی ایران گفت: چین اقتصادی فعال و به همکاری بیشتر با ایران رغبت دارد و تنها سنگ راه در این میان تحریم‌های کشورهای غربی است.
کد خبر: ۱۱۸۳۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱ 07 September 2024
به گزارش «تابناک سمنان» به نقل از ایرنا، زونگ پی وو روز شنبه در نشست با فعالان اقتصادی سمنان در سالن همایش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان افزود: برای تسهیل در صدور روادید در یکسال گذشته اقدام‌هایی انجام شد و می‌توان راهکار دیگر در تسهیل انجام این کار مورد توجه قرار بگیرد.
 
وی با قدردانی از اراده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان برای تقویت همکاری با چین، افزود: ریشه مشکلات فعالان اقصادی تحریم کشور‌های غربی و آمریکاست و با وجود اینکه از زبان فارسی چندان آگاهی ندارم، چندین بار واژه فارسی «تحریم» در این نشست تکرار شد.
 
وی اضافه کرد: ظرفیت و اراده برای همکاری با ایران از سوی جمهوری خلق چین وجود دارد، اکنون نمی‌توانم درباره تقویت همکاری‌ها اظهارنظر کنم، امیدوارم در آینده این همکاری تقویت شود.
 
سفیر جمهوری خلق چین در ایران گفت: اقتصاد چین با ثبات و پایداری توسعه می‌باید و نیمه نخست امسال این کشور رشد پنج درصدی جی‌دی‌پی («Gross Domestic Product» تولید ناخالص داخلی) را تجربه کرد که کار آسانی نیست.
 
به گفته وی، حجم صادرات و واردات کشور چین در نیمه نخست امسال به بالاترین میزان رسید و با توجه به محصولات باکیفیت معدنی و کشاورزی سمنان، واردات این محصولات به چین را بررسی می‌کنیم.
 
پی وو اظهار کرد: مدل‌سازی چینی و ساخت و ساز با کیفیت برای اتصال شهر‌ها در کمربند جاده ابریشم مورد توجه است و در مورد تغییر ساخت و ساز در کمربند جاده ابریشم با تبادل نظر بیشتر با مسوولان سمنان مفید است.
 
اعلام آمادگی سمنان برای امضای تفاهمنامه همکاری با چین در زمینه اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی
 
استاندار سمنان نیز در این نشست گفت: استان آمادگی امضای تفاهم‌نامه همکاری در زمینه اقتصاد دیجیتال و هوش‌مصنوعی با کشور چین دارد.
 
سیدمحمدرضا هاشمی افزود: سمنان ظرفیت سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی تجدیدپذیر دارد و هفت سرمایه‌گذار چینی در زمینه انرژی خورشیدی در این استان فعالیت دارند.
 
وی ادامه داد: سمنان گنجینه نیروی انسانی، صنعتی، معدنی و کشاورزی است و نزدیکی به پایتخت، داشتن ۲ فرودگاه بین‌المللی با قابلیت حمل بار و واردات و صادرات، و برخورداری از خطوط ریلی، از جمله مزایای این استان است.
 
وی اضافه کرد: ۲ هزار واحد صنعتی در ۱۹ شهرک صنعتی سمنان فعال است و این استان در زمینه تولید قطعات خودرو نیز حرف برای گفتن دارد.
 
استاندار سمنان گفت: سمنان استان نمونه در کشور از لحاظ حمایت از سرمایه‌گذاری است و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان نیز از موفق‌ترین اتاق‌های کشور محسوب می‌شود.
 
هاشمی بیان کرد: سمنان دارای ظرفیت‌های گردشگری متنوع است که قابلیت پذیرایی از گردشگران دارد.
 
برنامه‌ریزی راه‌اندازی کرسی سمنان در سفارت چین
 
شهردار سمنان گفت: مرکز بین‌المللی جاده ابریشم سال ۱۴۰۱ در سمنان تاسیس شد و برگزاری همایش نخبگانی برای استفاده از ظرفیت عضویت سمنان در اتحادیه بین‌المللی شهر‌های در مسیر جاده ابریشم برنامه‌ریزی شده است.
 
حسین موسوی افزود: بیست و نهم شهریور هیاتی از شهرداری سمنان به مناسبت سالگرد تاسیس اتحادیه بین‌المللی شهر‌های در مسیر جاده ابریشم به چین سفر دارد.
 
به گفته وی، ارتباط خوبی بین سمنان و چین برقرار است و کرسی سمنان در سفارت چین برای رفع مشکلات و تقویت مراودات اقتصادی و تجاری وجود دارد.
 
انتخاب سمنان به عنوان تنها نماینده ایران در «اتحادیه بین‌المللی شهر‌های گردشگری در امتداد جاده ابریشم» فرصتی ارزشمند برای تحول اقتصادی و تقویت مراوده‌های تجاری در عرصه جهانی به سود این شهر، استان و کشور و دستیابی به چشم‌انداز و استفاده از این فرصت طلایی نیازمند تخصیص اعتبارات ملی و استانی، برنامه‌ریزی واحد و عزم جدی، همدلی و اهتمام مسوولان است.
 
«جاده ابریشم» یا «راه ابریشم» شبکه راه‌های به‌هم‌پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد، مسیری که تا سده پانزدهم میلادی به‌مدت یکهزار و ۷۰۰ سال، بزرگ‌ترین شبکه بازرگانی دنیا بود؛ که استفاده از عنوان «ابریشم» در نام این مسیر نیز به دنیا رونق تجارت این نوع کالا در دوره‌های تاریخی مختلف بوده است.
 
«جاده ابریشم» یکی از مهمترین جاده‌های تاریخی جهان محسوب می‌شود که کاربردی ارتباطی بین کشور‌ها و البته رویکردی مبتنی بر تجارت بین‌المللی داشته است. اکنون این جاده تاریخی دوباره اهمیت خود را بازیافته است و به باور کارشناسان جاده ابریشم نقش مهمی در آینده اقتصاد جهان دارد و شهر سمنان به دلیل قرارگیری بر سر راه ابریشم می‌تواند به نگین گردشگری این جاده تبدیل شود.
 
«اتحادیه بین‌المللی شهر‌های گردشگری در امتداد جاده ابریشم» ۴۰ عضو دارد که نیمی از اعضای این اتحادیه شهر‌های چین و نیمی دیگر از شهر‌های دیگر کشور‌های در مسیر جاده ابریشم از جمله سمنان به عنوان تنها نماینده ایران در این اتحادیه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار