قانون جوانی جمعیت تا ۹۰ درصد جلوی کاهش تولد را گرفت

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از سال ۱۴۰۰ تاکنون به میزان ۹۰ درصد جلوی کاهش و کمبود تولد (نرخ موالید) را گرفته است.
کد خبر: ۱۱۸۳۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸ 07 September 2024

به گزارش «تابناک کردستان» به نقل از ایرنا، فاطمه محمدبیگی روز شنبه اظهار کرد: تا سال ۹۹ که بنده وارد مجلس یازدهم شدم، کشور با کاهش ۱۷۰ هزار تولد روبرو بود و از زمان تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ تا الان این عدد به ۱۷ هزار رسیده است.

وی با بیان اینکه تاثیر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مدل‌های جمعیتی بی بدیل است، تصریح کرد: از ۱۴ سال گذشته تاکنون که مقام معظم رهبری بر اهمیت جمعیت تاکید داشتند، اقدامات در این سال‌ها به کندی صورت گرفته و باید آهنگ آن را شتاب بخشید.

محمدبیگی با بیان اینکه تحقق نرخ باروری ۲.۵ درصد از سیاست‌های کلان کشوری و مورد نظر مقام معظم رهبری محسوب می‌شود، ادامه داد: در نشست اخیر با محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت در مورد موضوع جمعیت توانستیم به نتایج بسیار مطلوبی دست پیدا کنیم که برای نمونه می‌توان به گسترش فرهنگ سازی، افزایش تخصیص بودجه، تقویت فضای طبیعی زایمان، ارتقا سلامت مادر و کودک، ارتقا و تقویت جایگاه بهورزان، مبارزه با سقط جنین و توسعه بند ناف اشاره کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص مضرات و عوارض سقط جنین در حوزه جمعیتی یادآور شد: یکی از موضوعات بسیار مهم ما در حوزه جمعیت، نرخ سقط جنین است که جنبش انصراف از سقط جنین توانسته تا ۷۰ درصد در این راستا موفق عمل کند.

محمدبیگی به کاهش آمار ۴۰۰ هزار مادر در کشور اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه نسل مادران جوان در دهه ۷۰ رو به رو کاهش است، اما در همین شرایط الگوی داشتن فرزند سوم و چهارم و حتی پنج فرزندی در بین خانواده‌ها افزایش یافته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: افتتاح و راه اندازی اتاق رصد وضعیت جمعیت در استان قزوین ظرفیت بسیار خوبی است که می‌تواند مورد استفاده نمایندگان استان برای برنامه ریزی قرار گیرد و برنامه‌های کلان حوزه جمعیتی را به نحو مطلوب محقق سازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار