پروژه‌های آبخیزداری در ۲۵ درصد پهنه‌های طبیعی کردستان اجرا شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: تاکنون پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در۷۰۰ هزار هکتار معادل ۲۵ درصد پهنه‌های طبیعی استان اجرا شده است.
کد خبر: ۱۱۸۳۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷ 04 September 2024
به گزارش «تابناک کردستان» به نقل از ایرنا، بهزاد شریفی‌پور اظهار کرد: کار مطالعات پروژه‌های آبخیزداری در یک میلیون هکتار معادل ۳۳ درصد از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتاری عرصه‌های طبیعی استان به اتمام رسیده است.
 
وی با بیان اینکه کردستان سرمنشا پنج حوضه آبخیز اصلی کشور است، یادآور شد: تاکنون ۱۱ هزار سازه آبخیزداری و آبخوانداری در ۴۱۱ زیرحوضه استان اجرا شده است.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: در غرب استان پروژه های آبخیزداری و شرق استان طرح های آبخوانداری اولویت بوده ولی هدف اصلی از اجرای این طرح‌ها تقویت و حفاظت از پوشش گیاهی بالادست است.
 
شریفی پور ادامه داد: در ۲ سال گذشته بیش از ۲ هزار میلیارد ریال اعتبارات ملی و استانی برای پروژه‌های آبخیزداری در ۲۵ درصد پهنه استان هزینه شده است.
 
وی اضافه کرد: اگر پوشش گیاهی طبیعی حفاظت شود، قطعا پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در پایین دست برای تثبیت حوضه‌های آبخیز به سمت مکانیکی و بیومکانیکی خواهد رفت تا بتوانیم ۷۰ درصد از هدررفت و فرسایش خاک جلوگیری کرده و ۷۵ درصد کاهش مدیریت خطر سیلاب را داشته باشیم.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان ادامه داد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در دشت های شرقی استان( در صورت وجود بارش ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیمتری در سال)، سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب آب به سفره‌های زیرزمینی تزریق و تا حدودی ناترازی آب‌های زیرزمینی جبران شده است.
 
شریفی‌پور این میزان جبران کسری مخازن آب‌های زیرزمینی را ناکافی دانست و بر لزوم اجرای بیشتر پروژه‌های آبخوانداری تاکید کرد و گفت: در برنامه هفتم توسعه باید پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در ۳۰۰ هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان اجرا شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار